مصرف قلیان در سنین زیر 18 سال رشد بالایی داشته است

جمال ناصحی فر در گفت و گو با خبرنگار زنجانم، اظهار کرد: آمار خاصی درباره بیشترین سنی که دخانیات مصرف می کنند در دسترس نیست نه تنها در محدوده ی زنجان و حتی کشور هم آمار جامعهی نداریم.

وی ادامه داد: طبق بررسی و مطالعات در سطح کشور، گفته می شود: مصرف قلیان دربین نوجوانان و جوانان از سن 13 تا 15 سالگی رو به افزایش است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط با اشاره به اینکه دیدگاه های غلط در موردمصرف قلیان در قهوه خانه ها وجود دارد، افزود: اماکن قهوه خانه ها با کمک نیروی انتظامی و امور صنفی و سازمان صنعت و معدن و غیره جمع آوری کردیم ولی درحال حاضر به صورت پنهانی در اماکن غیر مجاز و مخفی گاه ها این کار انجام می شود که بسیار خطرناک است.

ناصحی فر به نقش خانواده ها و دقت بیشتر آنها در تربیت فرزندانشان اشاره کرد و افزود: والدین فرزندانشان را بطور مطلوب کنترل کنند .

وی اذعان داشت: امروزه بیشتر در پارکها مشاهده می شود که خانواده ها قلیان را در جمع سایر مردم مصرف می کنند و در واقع می توان گفت با این کارشان قبح این کار برداشته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تاکید کرد: فرزندان رفتار والدین خود در ملاء عام که مناسب با تربیت فرزندان و تحویل آنان به جامعه نیست، مشاهده می کنند بنابراین الگویشان کسی جز خانواده شان نیست.

ناصحی فر عنوان کرد: طی جلسه ای که با شهرداری زنجان داشتیم مقرر شد با نصب اطلاعیه ها مانع از رواج مصرف قلیان به طور دورهمی در پارک ها و سطح جامعه  شویم.

این کارشناس بهداشت محیط به همکاری خانواده ها در رعایت این مهم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مضرات مصرف قلیان بر کسی پوشیده نیست باید گفت: ورود توتونهایی که حاوی 70 تا 80 درصد مواد افزودنی و شیمیایی و طعم دهنده ها و اسانسها بسیار خطرناک هستند و اگر کسی فکر کند که این این تنباکوها نسبت به قبلی ها سالمتر است باید گفت نه بلکه بدتر از آن است.

وی با اشاره به اینکه شعار سازمان بهداشت جهانی امسال "بسته بندی ساده مواد دخانی" است، اذعان داشت: یکی از علتهای مصرف و رواج (دخانیاتی مثل سیگار) آن هم در سنین پایین ارزانی و در دسترس بودن است و به نوع خود مشوق است.

این مسئول گفت: پیگیر محدودتر کردن ویترینها ی فروش مواد دخانی هستیم، نباید فراموش کرد که مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم به مصرف مواد دخانی در سنین پایین دامن می زند.

ناصحی فر تصریح کرد: مهمترین برنامه های پیشگیری که برای مصرف دخانیات در نظر گرفته ایم براساس تحقیقات این کار تا 26 سالگی فرد است و اگرفردی در برهه ی سنی اش تا 26 سال قلیان و دود و سیگار را تجربه کرد، احتمال دچار شدن این فرد به مصرف مواد دخانی بیشتر است وطبق تحقیقات مبتلا شدن بعد از این سنین خیلی کم است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اشاره کرد: این تحقیقات نشان می دهد که کنترل مناسب خانواده ها برای جلوگیری از دچار شدن فرزندانشان موثر خواهد بود به شرط اینکه خود نیز رعایت کنند.

وی بیان کرد: یعنی اگر در سنین گرفتاری و حساس نوجوانی و جوانی اگر فرزندانشان تجربه ای از مصرف سیگارو قلیان نداشته باشند بعد از آن نیز بعید به نظر می رسد که بسوی مصرف دخانیات گرایش پیدا کنند.

ناصحی فر با ابراز اینکه کلاسهای آموزشی در مدارس سال گذشته برای روشنگری نوجوانان و جوانان برگزار کردیم و امسال هم در این هفته ی سلامت ، شعارها ، سی دی ها ، پلاتهای بهداشتی حاوی اطلاعات و مضرات دخانیات در مدارس و اماکن عمومی توزیع کرده ایم، افزود: با این کار سعی کرده ایم تا حد امکان اقشار مختلف جامعه از مضرات و مشکلات مصرف دخانیات مطلع شوند.

این مسئول یادآور شد: در بحث قلیان هم وارد عمل شده ایم و از استانهای مطرحی هستیم که نسبت به جمع آوری قلیان اقدام کرده ایم ولی به هر جهت هر چقدر هم محدودیت ایجاد شود اگر سایر زمینه ها برای مصرف قلیان فراهم شود یقینا اقداماتمان هم زیر سوال می رود پس نیازمند دقت خانواده ها در امر کنترل و نظارت صحیح بر نوجوانان و جوانان هستیم.