مکان های بمباران شده زنجان شاخص گذاری نشده است

بهمن امسال که برسد درست 30 سال از بمباران ‌های پرتلفات رژیم بعثی عراق زنجان سپری خواهد شد. با این حال بی‌اعتنایی غریبی به این بخش از تاریخ زنجان از سوی دستگاه های طویل و عریض شده است که نمی توان به راحتی از کنارش رد شد.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی رژیم صدام یکی از اصلی ترین روش های خود در جنگ را بر بمباران شهرها و مناطق مسکونی قرار داده بود و بارها با بمباران هوایی و موشکی مناطق غیر نظامی را هدف قرار می ‌داد در این بین و در حمله هوایی نیروهای بعثی به مناطق مختلف کشور هفت نقطه از شهر زنجان نیز  بمباران شد که موجب کشته شدن 51 نفر از مردم بی دفاع زنجان به ویژه یک کودک شش ماهه شد.

بخش قابل توجهی از شمار شهدای جنگ تحمیلی نه در میدان جنگ و در مقابل دشمن که در کوچه و خیابان، مدرسه و بیمارستان یا در خانه هایشان هدف بمب ها و موشک های رژیم بعث قرار می‌ گرفتند؛ حملات عراق به مناطق مسکونی که به عنوان یکی از جنایات جنگی صدام در هشت سال جنگ تحمیلی برشمرده می شود از روز سوم جنگ و در اهواز آغاز شد. رژیم صدام در کنار این بمباران‌های هوایی حملات موشکی را نیز به شهرهای ایران آغاز کرد و تلفات سنگین جانی و مالی به کشورمان وارد کرد.

گرچه نیروهای نظامی ایران تا خرداد 1363 از بمباران مناطق مسکونی عراق خودداری می‌کردند ولی متعاقب صدور اعلامیه ارتش عراق مبنی بر تهدید رسمی ساکنان شهرهای مرکزی ایران به بمباران، ارتش ایران نیز در سطح محدود شروع به اقدام متقابل کرد.

بلافاصله بعد از اقدام ارتش ایران، سازمان ملل متحد طی پیامی از طرفین خواست تا از حمله به مناطق مسکونی خودداری کنند و بر همین اساس توافقی همان سال بین دو کشور منعقد شد. به دنبال این توافق بنابر تقاضای دبیرکل از شورای امنیت، هیات‌های ناظر آن سازمان جهت نظارت بر اجرای مفاد آن در تهران و بغداد مستقر شدند.

چندی نگذشت که عراق توافق را نقض و اعلام کرد این کشور در صورتی از حمله به شهرها و مناطق مسکونی خودداری خواهد کرد که مناطق مزبور مرکز تجمع نیروهای نظامی نباشد؛ هیات بین‌المللی چندی بعد تائید کرد که صدام ضمن نقض توافق به سه روستای بردیه، علاونه و دهلاویه حمله هوایی کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا بر ضرورت شاخص گذاری مکان های بمباران شده در زنجان تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه این مکان ها از تابلو نیز تهی هستند.

علی مهدیخانی با اشاره به اینکه هیچ یک از مناطق بمباران شده زنجان از طریق تابلو یا یادمان برجسته سازی نشده است، گفت: هفت نقطه شهر زنجان در دوران جنگ تحمیلی مورد حمله و بمباران هوایی دشمن قرار گرفت که هنوز این نقاط برجسته سازی نشده است.

وی با بیان اینکه به شورا و شهرداری زنجان پیشنهاد شده است تا این نقاط شاخص گذاری شود، تصریح کرد: باید برای این مکان ها که تاریخ زنجان را تشکیل می دهند، یادمان و المانی که مشخص کننده، ویژگی های منحصر به فرد آنها باشد، ایجاد شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مرحله اول ضروری است نسبت به تابلو گذاری محل های یاد شده اقدام شده و سپس در مراحل بعدی المان و یادمان شهدای انقلاب نصب شود.

گفتنی است،شهدای کودک و نوجوان بمباران استان ۲۱ نفر و خردسال ‌ترین شهید بمباران شهری نیز شش ماهه بوده است.

همچنین محله هایی همچون  مدرسه بینش، خیابان جاوید، محله زینبیه،کوچه مشکی زنجان در حمله رژیم بعثی عراق به زنجان بمباران شده است.