کمبود آب مشکل جدی آینده استان زنجان است

فریدون احمدی در جلسه هم اندیشی با آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) با اشاره به اهمیت موضوع آب در استان اظهار کرد: یکی از مسائل جدی و پیش روی این استان آب است و اعتقاد داریم این مسئله یک راه حل کارشناسی دارد نه سیاسی و مسائل کارشناسی با مسائل سیاسی نباید باهم تناقض پیداکنند بلکه باید مکمل و هم راستا شوند تا استان زنجان از مشکل کم آبی سربلند بیرون بیاید.

وی تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی در بخش آب برای استان مهم و حیاتی است و بنده نیز خود را مکلف به پیگیری این موضوع از وزارت نیرو می‌دانم تا نتیجه مطبوع حاصل شود.

نباید فرهنگ سازی، ترویج و آموزش در حوزه آب فراموش شود

ناگاتا کین جی، کارشناس مسئول و نماینده آژانس همکاریهای بین‌المللی ژاپن (جایکا) نیز در این جلسه مدیریت در بخش آب را با اهمیت برشمرد و گفت: دولت ایران بسیار پیگیر است تا آبهای سطحی و روان آب ها کنترل شوند تا بتوان آنها را در بخشهای شرب و کشاورزی و صنعت و غیره استفاده کرد.

وی بیان کرد: ما نیز طی قراردادی که با کشور ایران داریم به اینجا سفر کرده‌ایم تا در این باره این موضوع مشاوره و برنامه ارائه دهیم.

نماینده آژانس همکاریهای بین‌المللی ژاپن (جایکا) افزود: تیم کارشناسی ما بیش از پنج بار به استان زنجان سفر کرده و متوجه شده ایم قزل اوزن از هشت استان عبور کرده و به سفید رود جاری می‌شود و اگر برنامه‌ریزی و محدودیتی برای برداشت بی‌رویه از این رودخانه حیاتی قائل نشویم برگشت آب به دریاچه خزر با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ابراز کرد: با این روند ما شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و اکوسیستمی در این دریاچه مهم خواهیم بود.

کین‌جی افزود: اینجا سئوالی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که چگونه می‌توان این حوزه را بین هشت استان تقسیم کرد تا ذینفعان بصورت مساوی ازاین رودخانه استفاده کنند و وظیفه انسانی و شهروندی است که به میان می‌آید و به ما می‌گوید که باید به صورت مهربانانه و ملاطفت با یکدیگر برخورد کنیم و نیاز همنوعان را به این مایه حیاتی مرتفع کنیم.

وی افزود: نباید فرهنگ سازی و ترویج و آموزش را نادیده گرفت و بشر همیشه نیازمند آموزش و ارائه راهکار برای حل مشکل است.

نماینده آژانس همکاریهای بین‌المللی ژاپن (جایکا) خاطر نشان کرد: مسئولان این کشور باید با همکاری شوراها و معتمدین به میان کشاورزان رفته و آنها را از حقوق آبی خود در حوزه قزل اوزن و دیگر بخشها مطلع کنند.

وی بیان کرد: نقش، وظایف و اختیارات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران در خصوص هدفمند کردن این موضوع بی‌بدیل است.

کین‌جی ابراز کرد: این شرکت باید تمام توان خود را برای حفاظت از منابع آبی ایران بکار گیرد و ذینفعان را از برداشت‌های غیرمجاز منابع آبی برحذر دارد.

کشاورزان طارم با مشکل کمبود آب مواجه است

باقری، فرماندار طارم نیز در این جلسه گفت: نیاز آبی شهرستان طارم با تخصیص کنونی از رودخانه قزل اوزن مرتفع نمی‌شود.

باقری افزود: آب رودخانه قزل اوزن بدون آنکه مزارع این شهرستان را سیراب کند به سمت سد منجیل روانه شده و سبب می‌شود این سد در اکثر اوقات سال سرریز شود.

وی گفت: از مسئولان وزارت نیرو خواستاریم در اسرع وقت به این مشکل اجتماعی رسیدگی کنند تا ما نیز به عنوان مسئول و نماینده دولت در شهرستان جوابگوی کشاورزان عزیز منطقه باشیم.