سود باغداران ماهنشانی در جیب دلالان می چرخد+تصاویر

موضوع فروش محصولات کشاورزان با رسیدن میوه ها در فصل خود مهمترین دغدغه برای کشاورزان است چرا که با حاصل شدن نتایج زحماتشان باید با فروش آنها خرج و مخارج کشاورزی و زندگی خود را بگذرانند.

ماه ها زحمت برای رسیدن محصولات کشاورزی با ورود دلالان به باغ و مزارع،  فقط زحمت و سختی ها برای کشاورزان و باغداران می ماند.

باغدار ماهنشانی در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان گفت:  تمام زحمت نگهداری، مراقب و ثمربخشی درختان بر دوش باغدار است، اما زمان برداشت این دلال است که کمتر از یک ساعت چند برابر تولیدکننده سود می‌کند و در واقع دستش در جیب باغدار است.

وی افزود: به دلیل طول مسافت ماهنشان با استان و عدم شناخت کشاورز از میدان میوه و تره بار در استان ، محصولات در خود باغ ها اکثرا به واسطه دلال به فروش می رسد که این موضوع یکی از معضل های شایع در بخش فروش محصولات کشاورزی است و باغدار یا کشاورز اصلا نمی داند محصولات خود را کجا و به چه کسی باید بفروشد.

 

باغدارماهنشانی خاطرنشان کرد: امسال برداشت زردآلوها با توجه به خسارت سرمازدگی بهتر بود اما با این همه فشار و زحمتی که کشاورز در طول سال برای درختان می کشد تا در فصل برداشت بهترین و مرغوب ترین میوه ها را روانه بازار کند امسال واسطه ها و دلالان در این شهرستان زیاد بوده و هریک با قیمت پایینتری برای محصولات ارائه می دهند که این واقعا انصاف نیست .

وی افزود: زردآلو، گیلاس و آلبالو از میوه های هستند که اواخر خرداد در این شهرستان می رسند و هر موقع که رسید باید به فروش برسد و الا تازگی خود را از دست داده و خراب می شوند که سود جوها و دلالان از این فرصت استفاده کرده و قیمت پایین تری مثلا برای زردآلو ها ۳هزار و پانصد یا کمتر و برای آلبالو ها ۲۵۰۰ قیمت می گذارند این درصورتی است که همین محصولات شهرستان ماهنشان در بازار به قیمت های گزافی دست مردم می رسد.

یکی دیگر از باغداران  دیگر نیز به حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرد و گفت: همیشه در بحث اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدکنندگان به گوش می‌رسد، اما آیا به راستی در جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی که چرخه اقتصادی کشور را تأمین می‌کنند، تلاشی انجام می‌گیرد؟!

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان و خسارت های سرما و تگرگ  و عدم پرداخت خسارت ، اظهارکرد:  با وجود اینکه مشکلات زیادی پیش روی کشاورزان و باغدارن است، اما تسهیلات گسترده‌ای برای کشاورزان فراهم نیست تا ضرر و زیان‌ها جبران شود.

با توجه به مزایای احداث میدان میوه و تره بار در ماهنشان از جمله: حمایت از باغداران و کشاورزان منطقه، جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی، مقابله با دلال بازی، شناساندن محصولات کشاورزی منطقه با نام شهرستان و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که بیش از ۷۵ درصد درآمد و معیشت مردم شهرستان وابسته به بخش کشاورزی می باشدفرماندار ماهنشان در جلسه ای تأکید کرد: که ضروری است برای به انجام رسیدن این مهم ، دستگاههای مرتبط نهایت سعی و تلاش خود را به کار بندند و اطلاع رسانی گسترده ای را جهت جذب سرمایه گذار انجام دهند. که فعلا هیچ نتیجه ای از این امر نشده است .

« سعید صفری »با پیشنهاد چندین نقطه از شهرستان برای استقرار میدان میوه و تره بار در سال ۹۴، به حمایت استاندار زنجان در زمینه توسعه ی اشتغال پایدار و اعلام آمادگی بانک کشاورزی استان و همچنین صندوق کارآفرینی امید زنجان اشاره کرده و  از اعضای جلسه خواست تا در اسرع وقت نسبت به تعیین زمین مورد نظر با لحاظ نمودن تمامی جوانب و ملزومات فنی کار و همچنین آینده نگری های لازم ، اقدامات لازم را انجام دهند.