کشف و ضبط 280 قطعه سکه 5 دوره حکومتی در زنجان

یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: طی یک فقره عملیات اطلاعاتی و معامله صوری، ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی این اداره کل با نفوذ در شبکه خرید، فروش و نگهداری غیرمجاز اشیای تاریخی موفق به کشف و ضبط بیش از 280 قطعه سکه و اشیای تاریخی متعلق به دوره ساسانی،اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری شدند.

وی افزود: در این ماموریت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان یک نفر قاچاقچی در شهر زنجان دستگیر کردند.

رحمتی با بیان اینکه تعداد 12 عدد سکه نقره مربوط به دروه ساسانی و منقوش به خط پهلوی است، افزود: یکی از سکه های نقره موجود نیز مربوط به دوره تیموری(قرن نهم) و از کم یابترین سکه های تاریخی می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: در این محموله قاچاق، تعداد 259 عدد سکه مربوط به دوره اموی عباسی(قرن اول تا سوم هـ ق) "مربوط به دوره خلافت ابوالعباس سفاح – مقدر عباسی و معتضد عباسی" و یک عدد سکه نقره ایلخانی از جنس نقره(قرن هشتم) کشف شد.

رحمتی با اشاره به اینکه از این فرد قاچاقچی، یک عدد نشان لباس دایره ای شکل با تصویر شیر بالدار برجسته و از جنس طلا مربوط دوره ساسانی همراه با سکه عدد سکه طلا مربوط به دوره عباسی با خط کوفی نیز به دست آمده است، تصریح کرد: یک عدد ظرف بیضی شکل از جنس نقره با روکش طلا نیز به دست آمده است.

وی اظهار داشت:دوعدد سنجاق سر از جنس نقره و با روکش طلا مربوط به دوره ساسانی که در انتهای یکی از این سنجاقها پیکره انسان وجود دارد نیز، کشف و ضبط شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان؛ این اشیای تاریخی ارزش فرهنگی بسیار زیادی داشته و فرد بازداشت شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

رحمتی، ضمن قدردانی از فرماندهی و پرسنل یگان حفاظت اداره کل، از عموم هموطنان خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه اخبار مربوط به حفاری، خرید و فروش غیرمجاز آثار تاریخی، مراتب را با شماره تلفنهای 33323028-33785010 و یا سامانه پیام کوتاه 300073241 به این اداره کل اطلاع دهند.

وی گفت: سکه های مکشوفه برای انجام مطالعات کارشناسی به میراث فرهنگی استان تحویل شد.