حفظ میراث کهن شهرستان طارم در انتظار تدبیر مسئولان+تصاویر

کاهش کیفیت و کمیت جنگل‌های کشور سال‌هاست که بر هیچ کس پوشیده نیست و همواره کارشناسان و فعالان محیط زیست و جنگل بر حفظ و جلوگیری از روند نابودی و تخریب آن تاکید دارند.

 متأسفانه امروزه در بعضی شهرها و روستاهای شهرستان طارم شاهد حضور افرادی سودجو هستیم که با دادن مبالغی به بعضی از باغداران طارمی درختان باغات آنها را قطع نموده و بعد از بارگیری به شهرها و مناطق دیگر کشور صادر می کنند.

گفتنی است هجوم فن‌آوری لجام گسیخته در کشور ما که در صد سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است با وجود قدمت و سابقه‌ی تاریخی طولانی در اهمیت و حفظ طبیعت، متأسفانه نقش طبیعت و پاسداشت حرمت آن را در زمره مسایل بی‌اهمیت قرار داده و به تبع آن موجبات تنزل جایگاه ارزشی درخت و جنگل را نیز پدید آورده که در این چند ساله اخیر این روند سیر صعودی و فاجعه‌انگیز نیز پیدا کرده است.

با این توصیف شاید مهم‌ترین سوالی که این روزها اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است را بتوان این‌گونه مطرح کرد که آیا میراث کهن این سرزمین را آیندگان به چشم خواهند دید؟

باید دانست که جنگل به عنوان منبع تولید چوب و سلولز یکی از منابع مهم اقتصادی کشورها محسوب شده و چون جزء منابع طبیعی تجزیه شونده است، هموار پایدار بوده و برخلاف نفت و معادن با بهره‌برداری درست، پایان‌ناپذیر نیز هست ، بنابراین نیاز است که مسئولان بیشتر به آن ها توجه کنند مدیریت همراه با نظارت، نیروی انسانی کارآمد و مناسب و تسهیلات و امکانات را به کار گیریم که اگر غیر از این باشد، دیگر امیدی به حفظ این میزان از جنگل‌ها نیست.

بدیهی است مشکل اساسی در باب مسائل محیط زیست این است که آثار تخریب با آسانی و بزودی ظاهر نمی شود وقتی ظاهر شد علاج آن آسیب ها و مشکلها هم بعضا بلندمدت و بعضا ناممکن است.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تأکید فرمودند روی مسأله تخریب جنگلها حساس باشید فشار به جنگلها زیاد است جنگلها را باید حفظ کرد منابع طبیعی و مراتع را ...بنابراین منابع طبیعی ثروتهای ملی اند ، ثروتی که متعلق به ملتها در طول تاریخشان، از اینها باید استفاده کرد مراتع را باید حفظ کرد.