اقتصاد مقاومتی باید از جان و ریشه یک انسان نشات گیرد

رهبر معظم انقلاب بیش از چند سال، اقتصاد را بعنوان شعار محور انتخاب می‌‌کنند تا پیام روشنی برای مسئولان و متولیان اقتصاد کشور باشد تا شاید در کنار همه اولویتها و دغدغه‌های ریز و درشتشان نگاهی هم به موضوع اقتصاد و دست‌گیری و فریادرسی از محرومان داشته باشند.لذا این موضوع به روشنی می‌گوید مسائل و مشکلات اقتصادی در رأس همه مسائل قرار دارد.

شکی نیست که مسئله اقتصاد، اساسی‌ترین و مهمترین مسئله کشور است و رهبر انقلاب پس از تأکیدات زیاد بر این موضوع، نسخه «اقتصاد مقاومتی» را مطرح و سیاست­های کلی آن را به شکل مدونی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ به دولت اعلام کردند.

اقتصاد مقاومتی و اهمیت این موضوع تقریبا در بین خانواده‌ها و جامعه جا افتاده و بسیاری از کار آفرینان با تکیه بر این موضوع توانستند موفقیت‌های خوبی را کسب کنند.

در این رابطه به سراغ حمید‌رضا کرمی یکی از کارآفرین موفق در زنجان می‌رویم که موفقیت کار خود را تکیه بر اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند.

کار افرین موفق زنجانی

وی اهداف اصلی فعالیت خود را در سه مورد بیان می‌کند و اصلی‌ترین هدف را بحث کارآفرینی، تولید شغل و علم در سطح استان زنجان می‌داند.

این کار آفرین زنجانی افزایش تولید داخلی و توجه به این موضوع را دومین هدف عنوان کرد و افزود: سومین هدف ما نیز تجارت و سود آوری و تولید ثروت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی آنهایی که اهل اقتصاد مقاومتی هستند می‌دانند که این موضوع از الان در جامعه ما آغاز نشده و اقتصاد مقاومتی از زمانی آغاز شده که انقلاب اتفاق افتاد، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی از زمانی که تحریم‌ها آغاز شد و رفته رفته این موضوع در کشور ما شدت گرفت پایه اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل شد.

کرمی بیان کرد: بعد از انقلاب نیز اتفاقات سیاسی که افتاد سبب شدت گرفتن تحریم‌ها شد.

اقتصاد مقاومتی یک فکر و انقلاب و تحول درونی هر کارآفرین است

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید از جان و ریشه یک انسان باشد و چیزی نیست که با وادار کردن یک نفر و به روی آوردن به اقتصاد مقاومتی در تحقق آن اقدام کرد، ابراز کرد: من معتقدم اقتصاد مقاومتی یعنی انسان در اولین مرحله از منابع و پتانسل‌های شخصی خود در یک شغلی استفاده کرده و آن را شکوفا کند و  این آغاز یک اقتصاد مقاومتی است.

این کار آفرین افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت کنیم تا جایی که به هیج وجه وابسته به هیچ کسی نباشیم اقتصاد مقاومتی در یک شخص زمانی آغاز می‌شود که در اولین مرحله هم باید به دولت نیز متکی نباشد در واقع اقتصاد مقاومتی یک فکر و انقلاب و تحول درونی هر کارآفرین است.

وی با اشاره به اینکه من در سال 89 اقدام به تاسیس شرکت زنبور عسل کردم، گفت: در سال 85 به دانشگاه علمی کاربردی مازندران در رشته کارشناسی زنبور عسل قبول شدم و تحصیلات خود را در این رشته ادامه دادم.

کرمی افزود: قبل از آن کار‌های دامپزشکی را انجام می‌دادم و همزمان که به دانشگاه قبول شدم در یک اداره دولتی به صورت ناظر فعالیت داشتم و در آن دوران نیز ناظر نمونه معرفی شدم و همزمان با تحصیل کار می‌کردم که قراردادم بعد از مدتی در اداره تمدید نشد و بیکار شدم.

وی افزود: وقتی بیکار شدم همان اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفتم و با اهمتام و تلاش خود یک زنبورستان فوق کوچک در حدود 25 کلنی تشکیل دادم و این 25 کلنی را در مدت دو سه سال با تمام تلاش به 230 کلنی رساندیم.

کارم را با 2 میلیون تومان سرمایه آغاز کردم

وی افزود: در ابتدای کارم در سال 86، 2 میلیون تومان سرمایه اولیه برای این کار صرف کردم اما همه این کار‌ها بدون حمایت مالی انجام دادم.

این کار آفرین موفق تصریح کرد: بعد از آغاز کارم تصمیم به قوت برای این کار گرفتیم و با کمک اداره کشاورزی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شرکت «زنبورستان زنگان شفا» را تاسیس کردیم.

وی بیان کرد: کارمان را بدون هیچ وامی و بدون هیچ حمایت مالی و اینکه برای کسی متکی باشم آغاز کردیم.

کرمی با اشاره به اینکه قبل از تاسیس شرکت در اداره فنی‌و‌حرفه‌ای پرورش زنبور عسل تدریس می‌کردم، افزود: افراد آموزش دیده به صورت حضوری در نزد ما فعالیت می‌کرد و بعد از آموزش آنها را تجهیز می‌کردیم تا فعالیت تولید خود را آغاز کند.

وی افزود: اگر کسی اقدام به انجام کاری کند و مسئولان نیز بدانند که آن فرد با اشتیاق به دنبال کار و ایجاد اشتغال است قطعا کمک خواهند کرد.

کار آفرین زنجانی بیان کرد: بدون توقعات مالی آنچنانی این شرکت را آغاز کردیم و در حال حاضر نیز به جایی رسیدیم که توانایی پشتیبانی سایر شرکت‌ها را بدست آوردیم و هنر این شرکت این است که هنرمندان و فعالان در زمینه پرورش زنبور عسل را به دور هم جمع کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شرکت ما نزدیک به 500 نفر عضو هستند، افزود: شرکت ما یکی از فعال‌ترین و پیشگام‌ترین شرکت در مورد پرورش زنبور عسل در زنجان است.

کار افرین موفق زنجانی

راه اندازی تولید کارگاه تولید لوازم زنبورداری در زنجان

کرمی با اشاره به اینکه تولید ما تنها مربوط به عسل نیست ما پشنیبان تولید عسل در استان زنجان هستیم، گفت: ما در سال‌های گذشته از استان اصفهان، نجف آباد و دیگر شهر‌ها جعبه کندو و یک سری لوازم مورد نیاز خودمان را وارد می‌کردیم اما امروز با راه اندازی کارگاه کندو سازی، لباس‌های زنبورداری و دیگر لوازم مورد نیاز را تولید و به زنبورداران استان عرضه می‌کنیم.

وی بیان کرد: تقریبا بالای 70 تا 80  درصد وسایل زنبور‌داری در این استان تولید می‌شود.