"میدان آزادی " مامن معتادان زنجانی

از خیابان‌ ها و اتوبان‌های شهر که عبور می ‌کنم، درختان سرسبز توجه مرا به خود جلب می‌ کند، تابستان شده و من مشغول تماشای هنر خداوند بر درختان خیابان می ‌شوم، درست وقتی که از دیدن طبیعت لذت می ‌برم، ناخودآگاه دیدن صحنه ‌ای تلخ شادابی ‌ام را تبدیل به اندوه می ‌کند، در لا به لای درختان افرادی هستند که بدون هیچ ترسی و در ملاعام در حال مصرف مواد مخدر هستند، با اینکه نگاه من به آن‌ها گذرا است ولی مشخص است تعدادی از آن‌ها در حال تزریق مواد و تبادل مواد هستند.  با خود فکر می ‌کنم که آن‌ها به قدری از زندگی خود سیر شده‌ اند که ترسی از کسی ندارند، ترس از دستگیر شدن یا فرستادنشان به کمپ ترک اعتیاد، آنقدر به آرامششان اطمینان دارند که حتی از نگاه‌های مردم به خودشان نمی ‌ترسند، پاتوقشان شده اتوبان‌های شهر و البته مواد فروشان هم همپای آن‌ها در یک همزیستی مسالمت آمیز، چرخه فروش و مصرف مواد را در دست گرفته ‌اند.

اما داستان اینجا تمام نمی ‌شود، نگرانی فقط از شرایط خود این افراد نیست، آن‌ها نه تنها چهره شهر را زشت کرده‌اند بلکه امنیت بسیاری را نیز تهدید می ‌کنند، زیرا از راه‌های جدید فریب دادن و سواستفاده از ترحم و سادگی مردم، مزاحمت‌ هایی را ایجاد می ‌کنند، البته این گونه رفتار‌ها از جانبشان کاملا غیر ارادی است و من قصد متهم دانستن آن‌ها را ندارم.  

"پارک"، فضای عمومی برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش و آرامش شهروندان در محیط شهری، مکانی برای برنامه ‌های عمومی و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی شهرنشینان، فضایی برای ورزش و تندرستی شهروندان، تفرجگاه و محلی برای بازی کودکان و بسیاری تعریف‌های دیگر است.

تا به حال برای همه ما پیش آمده که در پارک زیراندازی پهن کنیم و بخواهیم ساعاتی چند خارج از محیط خانه و کار، در شهر و در فضایی دلباز در کنار خانواده بگذرانیم، حال اگر همین فضا هم آلوده و خطرناک باشد یا امنیت لازم را نداشته باشد، آن وقت چه باید کرد.

پارک " آزادی " یکی از اماکنی است که در کنار " پارک بودن"، استفاده‌های دیگری از آن می ‌شود، گرچه این میدان اصلی شهر به دلیل نبود فضای سبز برای استراحت همشهریان تبدیل به پارک شده است و تردد زیادی در آن می ‌شود و این زیادی تردد ناشی از نبود مناسب فضای سبز است، استفاده کنندگان از این پارک در خطر آسیب‌های احتمالی این پارک قرار دارد.

این پارک مامن معتادان شده است، در فضای تقریبا بزرگ آن چندین پاتوق و تجمع‌های کوچک و بزرگ تزریق و خرید و فروش مواد مخدر در زمان های خاصی از روز دیده می ‌شود و دیگر مکان تفریح شهروندان نیست، مکانی است که خطر آلودگی به بیماری در آن برای شهروندان زیاد است و ممکن است سرنگ ‌ها پرت شده در گوشه پارک در پای کودکی فرو رود و او را به بیماری مهلکی مبتلا کند و دیگر فرصت بازگشتی هم وجود نداشته باشد.

در حوال ظهر سری به این پارک می ‌زنیم و از وضعیت آن از نزدیک مطلع می‌شویم، در گوشه پارک، تجمع‌های کوچک سه و چهار نفره به چشم می ‌خورد که طبق حدس و گمانی که از آن می ‌رفت، همان تجمع‌های معتادان برای تزریق مواد مخدر است.

در نقطه دیگری از پارک هم یکی از همین معتادان که در حال خرید و فروش مواد مخدر هستند، گویا کافیست به این پارک با پول وارد شوی و با مواد خارج شوی و برای فروشنده هم فرق نمی کند که خریدار مواد نوجوان و جوان باشد، مهم برای او پول است.

کارگران فضای سبز شهرداری نیز از دست معتادان متجاهر در این پارک به زنهار آمده و می‌ گویند: ما جرات نداریم به این سرنگ‌ ها نزدیک شویم و در زمان نگه ‌داری و آبیاری فضای سبز ممکن است هر آن یکی از این سرنگ ‌ها زخمی در دستان ما ایجاد کند که خطر آن بسیار جدی است و عواقب جبران ‌ناپذیری دارد.

ناگفته نماند که فضای پارک آزادی چندان هم نازیبا نیست، چمن و فضای سبز پارک دلباز و چشم‌ نواز است، ولی دیدن پارک بادی و اسباب بازی‌های کودکان در کنار صحنه‌ های خشن و ناهنجار، تضادی ایجاد کرده است که خاطر را می ‌آزارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار مهرزنجان، در این موضوع با بیان اینکه جمع ‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر در راستای زیبا سازی سطح شهر، رونق و توسعه گردشگری و جذب مسافر و کاهش سرقت در استان انجام می ‌شود، خاطرنشان کرد: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر ادامه دارد.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه با ادامه روند جمع‌آوری معتادان متجاهر شاهد کاهش چشمگیر جرایم در سطح استان زنجان می ‌شویم، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در استان کاهش سرقت مشهود است.

وی با بیان تأثیرات جمع‌آوری معتادان متجاهر در کاهش سرقت و جرایم عنوان کرد: 83 درصد کیف‌ قاپی، 70 درصد سرقت لوازم خودرو با اجرای طرح در استان وجود کاهش یافته است.  

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان به عملکرد سه ماهه مبارزه با مواد مخدر در استان زنجان اشاره کرد و گفت: 64 کیلوگرم انواع مواد مخدر، 175 کیلوگرم مواد شیمیایی، بیش از 213 هزار عدد انواع قرص‌های ترمادول و روان‌ گردان، 134 دستگاه خودرو توقیف شده د ر این مدت زمان کشف و شناسایی شده است.

وی با اشاره به شناسایی 11 باند در سه ماهه نخست سال جاری در استان زنجان، گفت: 48 مرحله طرح در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان اجرا شده است.

شیرمحمدی به دستگیری 50 معتاد متجاهر در چند روز گذشته در زنجا،ن بیان کرد: 741 نفر در رابطه با قاچاقچیان، توزیع ‌کنندگان و خرده ‌فروشان در استان زنجان در سه ماهه نخست سال جاری دستگیر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ادامه اجرای طرح جمع ‎‌آوری معتادان متجاهر در سطح استان زنجان سبب رشد و شکوفایی فضای شهری می‌شود، گفت: در تلاش هستیم با اجرای برنامه‌های متنوع در راستای داشتن شهری پاک گام برداریم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان بیان کرد: تمامی معتادان باید دارای گواهینامه ترک اعتیاد بوده یا در زندان به سر برند که متأسفانه در اجرای این قانون قصوراتی را شاهد می ‌شویم.

وی اضافه کرد: با اجرای این قانون می ‌توان در راستای مبارزه با مواد مخدر در سطح استان زنجان اقدامات مطلوبی انجام داد چراکه این قانون ظرفیتی ایجاد می‌ کند تا امر مبارزه به شکل جدی دنبال شود.

شیرمحمدی به لزوم انجام تیمی بازرسی و نظارت در راستای مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: باید نظارت و بازرسی از واحدهای عرضه مواد دارویی و نیز عطاری‌های استان زنجان به شکل تیمی انجام گیرد.

در این راستا علی محمدی، یکی از شهروندان زنجانی در گفت و گو با خبرنگار مهرزنجان، خواستار برخورد قاطع و شایسته در امر مبارزه با مواد مخدر برای نجات شهر و جوانان از این منجلاب شد و گفت: هر چند مسئله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد باید ریشه ‌ای برخورد شود و مشکلاتی مانند فاصله‏ های طبقاتی، بیکاری، بی ‏سوادی، نداشتن بنیه‌ های محکم معنوی، فقدان آموزش در زمینه زیان ‏های مصرف مواد مخدر و غیره باعث ترویج و تشدید قاچاق و اعتیاد می‌شود اما نباید دست روی دست گذاشت و شاهد پرپر شدن بسیاری از جوانان ایران اسلامی بود.

یک جامعه شناس زنجانی در گفت و گو با خبرنگار مهرزنجان، با تاکید بر این موضوع که گردش مالی ناشی از فروش مواد‌مخدر در ایران ۳میلیارد دلار است، بیان کرد: این مقدار " پول کثیف " می ‌تواند بسیاری از عرصه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را تحت الشعاع خود قرار دهد.    ثریا نجفی به پدیده معتادان متجاهر در سطح شهر و خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: هر نفر معتاد چند خانواده را درگیر می ‌کند و مشکلات عجیبی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌ کند، لذا باید به قاچاقچیان مواد مخدر گفت ننگ بر شما که بر روی خرابه خانه‌های مردم، به دنبال آبادانی خانه‌های خود هستید.