زنده شدن شریانهای حیاتی طارم

به نقل از برگ زیتون، با توجه به اینکه شهرستان طارم بعنوان قطب کشاورزی استان زنجان نام گرفته است اقتصاد این شهرستان به رودخانه قزل اوزن وابسته است و بعنوان شریان حیاتی منطقه محسوب می شود که در فصل تابستان دچار کم آبی شده و تهدیدی برای کشاورزان منطقه محسوب می شد که با یاری خداوند متعال و طی بارشهای اخیر دوباره جان گرفت و بصورت گل آلود وارد زمینهای کشاورزان منطقه شد .

IMG_7210

IMG_7632

گفتنی است این گل آلود بودن رودخانه قزل اوزن باعث از بین بردن آفات ، علف های هرز و از هرنوع کودی که برای محصول برنج بکار برده می شود بهتر بوده و گسترش این امر موجبات خوشحالی کشاورزان منطقه را فراهم ساخته است.

بدیهی است گل آلود بودن رودخانه قزل اوزن در این فصل از سال موجب آوردن ماهی های سفید، اوزن برون و سگ ماهی می شود که علاوه بر ارزش غذایی موجب سرگرمی علاقمندان می شود.

 

این رود از مهم ترین رودخانه های زنجانِ که از کردستان سرچشمه گرفته و از قشلاقات افشار در حومه خدابنده وارد شهرستان زنجان می شود و در مسیر طولانی خود در شهرستان زنجان، موجب ازدیاد رطوبت و کاسته شدن برودت هوا گردیده و نقش مؤثری را در رونق کشاورزی ایفا می کند.

رودخانه قزل اوزن که از کوه های چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد در طی مسیر خود زمین ها رو شسته و خاک رس قرمز رنگ رو با خود حمل می کنه و به نظر هر بیننده، این رودخانه سرخرنگ بوده و به همین جهت به قزل اوزن معرف شده است.

این رودخانه از هشت استان عبور کرده و به سفید رود جاری می‌شود و اگر برنامه ریزی و محدودیتی برای برداشت بی رویه از این رودخانه حیاتی قائل نشویم برگشت آب به دریاچه خزر با مشکل روبرو خواهد شد و ما شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و اکو سیستمی در این دریاچه مهم خواهیم بود.

اینجا سئوالی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که چگونه می‌توان این حوزه را بین هشت استان تقسیم کرد تا ذی‌نفعان بطور مساوی ازاین رودخانه استفاده نمایند وظیفه انسانی و شهروندی است که به میان می‌آید و به ما می‌گوید که باید به صورت مهربانانه و ملاطفت با یکدیگر برخورد کنیم و نیاز همنوعان را به این مایه حیاتی مرتفع نماییم.

 

IMG_7634

IMG_7633

IMG_7628

IMG_7636

IMG_7209

IMG_7640

IMG_7638

IMG_7631

انتهای پیام/