بحران کم آبی روستائیان ماهنشان را تهدید می‌کند

به نقل از شمیم ماهنشان، شاید باشنیدن نام شهرستان ماهنشان در منظر همه؛ مناطق خوش آب و هوا ، چشمه های خروشان، نهرهای جاری و به خاطر عبور رودخانه قزل اوزن از حاشیه این شهرستان  قطب پرورش ماهی در استان تداعی می شود .

“فصل بهار که می شود طبیعت بکر و دیدنی و آب های جاری  و باغات این شهرستان دل هر بیننده ای را مجذوب خود می کند اما متأسفانه باید گفت” آواز دهل شنیدن از دور خوش است”.

حال در کنار رودخانه قزل اوزن که یکی از طولانی‌ترین رودخانه های ایران است و از حاشیه شهرستان ماهنشان عبور می کند  اهالی برخی از روستاها از جمله روستای قره گل و برونقشلاق  قریب به دو دهه  یعنی ۲۰ سال است منتظر افتتاح طرح های آبرسانی به این روستا هستند  .

این روزها مایه حیات انسان که خدای سبحان در بزرگ‌ترین کتاب خود آورده است، «از آب آفریده‌ایم هر چیز صاحب حیاتی را» از مردم روستاهای ماهنشان دریغ شده است.

قصه پرغصه کم آبی و بی آبی در شهرستان ماهنشان این روزها دیگر تکراری شده است و حتی مردم، دیگر از گفتن آن خسته شده اند!

سالهاست که کشورمان ایران با پدیده ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است .

برای حل معضل آب در روستاهای ماهنشان اقداماتی در حال انجام است که مسئولان آن را به دو گروه بلندمدت و کوتاه‌مدت تفسیر می‌کنند و علت اصلی عدم رسیدگی به مشکلات را نبود هزینه و اعتبار می دانند.

مردم روستائیان شهرستان ماهنشان  از وضعیت نبود آب آشامیدنی در روستا های خود گلایه دارند و از مسئولان می خواهند که برای وضعیت اسفناک آنها چاره اندیشی کنند.

اهالی روستای قره گل و برونقشلاق که اکثرا کشاورز و دامدار هستند در روزهای تابستان با شدت گرما که گاهی اوقات ماهنشان گرمترین نقطه استان را به خود می بیند با مشکل کم آبی مواجه هستند و بیشتر اوقات نه آب آشامیدن دارند و نه می توانند از کولر آبی در گرمای شدید تابستان  از آن بهره مند شوند.

 

مسافت روستای قره گل  به مرکز ماهنشان ۲۶ کیلومتر  با تعداد  ۹۶ خانوار و ۴۱۰ نفر جمعیت و روستای برونقشلاق با تعداد ۱۲۶خانوار و ۴۳۸ جمعیت ۱۵ کیلومتر از مرکز شهر ماهنشان مسافت دارد.

با دریافت پیامهای متعدد از مردم روستا و مطرح شدن مشکل آب آشامیدنی آنها ، راهی روستا شدیم تا ضمن تهیه گزارش از مشکلات آب آشامیدنی، با مردم خونگرم روستا نیز آشنا شویم.

گفتنی است در این دیدار اهالی روستا بجز مشکل  آب آشامیدنی، به مشکلات دیگر خود از جمله منابع طبیعی، نیمه تمام ماندن طرح هادی روستا، اشتغال جوانان، مهاجرت جوانان، عدم بهره مندی از بیمه کشاورزی، نبود تعاون روستایی، عدم مجوز چاه آب برای مصارف کشاورزی و …اشاره کردند.

 

یکی از اهالی روستای قره گل در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان اظهارکرد: روستای قره گل ۲۰ سالی است با مشکل کم آبی مواجه هست و اقداماتی در این زمینه  اداره آب و فاضلاب روستایی انجام داده و تقریبا به طول ۳۰۰ متر لوله گذاری ها هم انجام شده اما ما بقی طرح همان طور به حال خود رها شده است .

وی افزود: وقتی پیگیر موضوع می شویم اظهار می کنند که بودجه نداریم و اعتبار تخصیص نیافته است.

نوروزی گفت: من نمی دانم آنهایی که در مجلس می نشینند و این همه بودجه تصویب می کنند از آن حق روستائیان نیست، چرا در عرض ۲۰ سال مشکل آب شرب ما حل نشده است، پس این مسئولین چکار می کنند، مگر ما در برهوت زندگی می کنیم که آنها مشکلات ما را نمی بینند؟ ما منکر خدمات و پیگیریهای آنها نیستیم اما این همه نامه نگاریها و پیگیرهایی که اظهار می کنند پس نتیجه اش کو؟!

 

قدرعلی عجملو اظهارکرد: ما در دل زمستان مشکل آب آشامیدنی داریم چه برسد که تابستان شود و سطح آب پایین بیاید.

وی افزود: دبیرستانی در روستا داشتیم که به علت مشکلات ، آب شرب و مهاجرت اهالی، این دبیرستان هم در روستا منحل شد.

عجملو گفت: مشکل دیگری که داریم به خاطر همین نبود آب شرب و ندادن مجوز چاه آب برای کشاورزی و … جوانان مهاجرت می کنند، یا به دلیل عدم اشتغال معتاد و بیکار هستند و برای معیشت زندگی در مضیقه به سر می برند .

 

یکی دیگر از اهالی روستا اظهارکرد: ما کشاورزان و گندم کاران هیچ نتیجه ای از بیمه روستایی و بیمه کشاورزی نمی بینیم و پیگیر که هستیم جواب سربالا می دهند و پاسخ آنها قانع کننده نیست .

وی افزود: از ارگانهای دولتی شهرستان ماهنشان هیچ منفعتی برای این روستا نشده است انگار ما در حاشیه قرار گرفتیم و نباید مشکلات ما را در نظر بگیرند، طرح هادی روستا به صورت نیمه کاره به حال خود رها شده است.

کشاورز روستای قره گل گفت: زمین های ما را ارگانهای مختلف در دست گرفتند و ما هیچ اختیاری در آن نداریم تا کشاورزی و بهره برداری کنیم ، یک قسمت آن را منابع طبیعی گرفته، قسمت دیگر آن را میراث فرهنگی و امور آب که برای بهر برداری از زمین ها ی خودمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

وی افزود: چرا مسئولین پیگیر مشکلات ما نیستند، اگر هستند چرا چند سالی است نتیجه نداده، برای مشکل کشاورزی آیا باید یک مسئول پیگیر معضلات آنها باشد یا تک تک روستائیان و کشاورزان باید به دستگاههای مربوطه مراجعه کند؟ که جمعی از کشاورزان و روستائیان این کار راهم انجام دادند اما پیگیر مسائل کشاورزی ما نیستند، جوانی که جویای کار هست کجا می تواند کار کشاورزی و سرمایه گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه چند ماه است  که حتی تانکر آب هم به روستا نیامده و با شدت گرمای منطقه که به بیش از ۴۵ درجه می‌رسد مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند و حتی از کولر هم بی بهره‌اند چون آبی نیست که بخواهند کولر آبی روشن کنند.

دهیار روستای برونقشلاق هم طی تماسی اظهارکرد: اکنون بیش از چندین سال  است که روستای برونقشلاق در بی آبی به سر می برد و کار به جایی رسیده که برای استحمام و شستشوی رخت و ظروف باید شال و کلاه کنیم و به شهر برویم و یا با گرم کردن آب چاهها  در اجاق ها استحمام کنیم .

وی گفت: اهالی روستای ما با بی آبی و عدم بهداشت آب چاهها مواجه هستند و هزاران نوع بیماری خانواده ها را تهدید می کند اما مجبور هستیم به استفاده از اب چاههای غیر بهداشتی اکتفا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان خدمتگذار مردم هستند و باید فقط به فکر خدمتگذاری باشند و مسئولان آب روستایی وظیفه دارند مشکلات این حوزه را پیگیری کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماهنشان امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان، در راستای بررسی و پیگیری مشکلات آب شرب روستای قره گلو برونقشلاق، گفت:به خاطر خشکسالی های متوالی قنات آبی که در سال های گذشته در روستای برونقشلاق و قره گل زده بودند خشک شده و تأمین آب برای اهالی روستا کفاف نمی کند.

«یدالله لطفی» اظهار کرد: امروز سطح آب قنات این روستاها ۵۰ متر مکعب هست که این مقدار آب از الگوی مصرف هم پایین تر می باشد و به بعضی از خانوارها آب نمی رسد.

وی افزود: ایستگاه مجتمع برون قشلاق و قره گل ساخته شده، چاه آن حفر و یک قسمت خط لوله آن هم انجام شده است که این پروژه به دلیل نبود اعتبار کافی به صورت نیمه تمام رها شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماهنشان گفت: اولین اولویت ما پیگیری اعتبارات برای تکمیل این پروژه ها است و میزان مبلغ نیاز  اعتبار برای تکمیل ایستگاه آبی در این دو روستا ۴۶۰ میلیون تومان است.

لطفی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تأمین اعتبار برنامه کوتاه مدتی با کمک دهیاری، بخشداری و اهالی روستا انجام خواهیم داد که با حفر چاه در بالادست روستاها به صورت موقتی برای پنج – شش ماه پاسخگوی مشکل کم آبی روستای قره گل و برونقشلاق باشد.