پیش بینی تولید 700 تن عسل در استان زنجان

رحمان رستم خانی در گفت وگو با خبرنگار موج رسا, به گزارش معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، پرورش زنبور عسل از جمله رشته های دامپروری به شمار می رود به طوری که در اکثر نقاط کشورمان از جمله استان زنجان علاقه مندان بسیاری در این حوزه فعالیت داشته و از این طریق کسب درآمد می کنند.

 

رحمان رستم خانی با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان در حوزه پرورش زنبور عسل در استان زنجان گفت: در راستای تولید عسل در این استان، شهرستان طارم به دلیل برخورداری از آب و هوای گرم و معتدل برای زمستان گذرانی بسیار مناسب بوده و در سایر مناطق استان نیز امکان پرورش زنبور عسل در طول سال فراهم است.

 

وی با اشاره به اینکه سرشماری زنبور عسل در استان زنجان همه ساله در مهر ماه انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: براساس سرشماری انجام گرفته در مهر ماه سال گذشته تعداد 2هزار و 246  زنبور دار  با 89 هزار و 747 کلنی زنبور عسل در استان فعالیت دارند.

 

رستم خانی میزان تولید عسل طی سال گذشته در استان زنجان را 653 تن اعلام و تصریح کرد: ارزش ریالی این میزان عسل 147 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

این مسئول از پیش بینی تولید 700 تن عسل طی سال جاری در استان زنجان خبر داد و افزود: تولید عسل امسال نسبت به سال گذشته در استان رشد هشت درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می شود از تولید این میزان عسل 225 میلیارد ریال عاید بهره برداران شود.

 

وی با بیان اینکه آغاز برداشت عسل در استان زنجان بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، عنوان کرد: امسال برداشت عسل در استان از اوایل مرداد ماه آغاز شده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: این استان از توانمندی ها و ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه تولیدات دامی برخوردار است به طوری که سالانه بالغ بر 243 هزار تن انواع محصولات دامی در استان زنجان تولید در بازارهای مصرف عرضه می شود.   

شیر خام را از جمله محصولات دامی تولید شده در استان زنجان برشمرد و  تصریح کرد: میزان تولید شیر خام در استان سالانه به بیش از 186 هزار تن می رسد.  

وی از تولید سالانه 16 هزار و 500 تن گوشت قرمز در استان زنجان خبر داد و افزود: همچنین سالانه بالغ بر 31 هزار و 300 تن گوشت مرغ در استان تولید و روانه بازار می شود.  

رستم خانی با اشاره به تولید 8 هزار و 700 تن تخم مرغ صنعتی در استان زنجان خاطرنشان کرد: تولید عسل نیز در استان سالانه به طور متوسط 653 تن برآورد شده است.  

این مسئول سالانه 36 درصد از تولیدات دامی استان زنجان را مازاد بر نیاز استان دانست و عنوان کرد: 156 هزار تن از مجموع تولیدات دامی در داخل استان به مصرف رسیده و 87 هزار تن مابقی به عنوان مازاد تولید به خارج از استان ارسال می شود.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: در واحد های صنعتی دام و طیور و زنبور عسل استان به طور متوسط 13 هزار و 375 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و حدود 8 هزار و 500 نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.  

* استقرار صنایع تبدیلی مورد نیاز در تمام بخش های تولیدی حوزه دام و طیور استان  

وی بیان کرد: بر مبنای سیاست های توسعه ای زیر بخش امور دام استان زنجان تمامی فعالیت های این بخش منطبق بر اقتصاد مقاومتی و پایداری تولید بوده و سعی شده تا استان از نظر تامین تولیدات دامی مشکلی نداشته باشد.

همچنین با هماهنگی سایر بخش های مرتبط سازمان، هم اکنون در تمامی بخش های تولیدی صنایع تبدیلی مورد نیاز نیز در استان مستقر شده است.