دستگیری بیش از 60 شکارچی غیر مجاز در زنجان

استان زنجان به گواه تمام مراکز سنجش محیط زیست کشور و جهان دارای یکی از بهترین زیست بوم های طبیعی برای حیات وحش است اما در سالهای اخیر با افزایش شکارچیان غیر مجاز زیستگاههای طبیعی این استان با خطرات جدی مواجه شده است.

زعفر افشاری امروز در گفت و گو با خبرنگار عصر زنجان، با بیان اینکه در پنج ماهه سالجاری 63 متخلف توسط یگاه حفاظت محیط زیست استان زنجان دستگیر شده اند، اظهار کرد: متخلفین دستگیر شده در قالب 32 فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه از 32 فقره پرونده سه پرونده مربوط به صید غیر مجاز آبزیان است که 58 قطعه ماهی صید شده از متخلفین کشف شده است، تصریح کرد: چهار فقره مربوط به شکار غیر مجاز پرندگان که چهار قطعه کبک شکار شده در پنج ماهه سالجاری از متخلفین کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست زنجان با بیان اینکه سه فقره پرونده مربوط به شکار غیر مجاز پستانداران است که در این راستا دو سر خرگوش و یک راس آهو گشف شده است، افزود: هشت فقره زنده گیری پرندگان که چهار قطعه چهره و 19 قطعه کبک از متخلفین در پنج ماهه سالجاری کشف شد است.

افشاری به دیگر پرونده های تکمیل شده در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: چهار فقره شروع به شکار، سه فقره مربوط به نگهداری و خرید و فروش حیات وحشن زنده، پنج فقره مربوط به تخریب مراتع و دو فقره مربوط به حمل و نگهداری سلاح و مهمات است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هکتار مراتع در زنجان وجود دارد، اظهار داشت: بخش‌های از این مراتع تحت حفاظت یگان محیط زیست استان بوده و مدیریت از این مراتع برعهده محیط زیست استان قرار داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست زنجان خاطرنشان کرد: در مناطقی که تحت مدیریت محیط زیست نیست در صورت نیاز محیط‌ ‌‌بانان حضور یافته و بر حسب وظیفه اخلاقی خود اقدام به کمک در اجرای عملیات می کنند.

افشاری تصریح کرد: متخلفین هشدارهای ما را جدی گرفته و دست از تهدید گونه های حیات وحش بردارند چرا که در صورت مشاهده تخلف این اداره کل مطابق قانون با متخلفین برخورد خواهد کرد.

وی افزود: از دوستداران محیط زیست استان انتظار داریم در صورت مشاهده تخلف مراتب را به نزدیکترین واحد محیط زیست استان اطلاع داده و یا با شماره تلفن های 3-33541001 تماس حاصل نموده تا در زمینه جلوگیری و کشف تخلفات اقدام لازم صورت پذیرد.