صنعت غذا ۴۰ درصد هزینه گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد

یحیی رحمتی شامگاه دوشنبه در آئین افتتاحیه دومین جشنواره بین‌المللی غذای اکو-جاده ابریشم با بیان اینکه نیاز انسان به خوراک یکی از احتیاجات ذاتی و فیزیولوژیک است اظهار داشت: خوراک مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمراست.

وی با اظهار "احتیاج به خوراک دائمی بوده و انسان را مجبور می‌کند تا برای به‌دست آوردن خوراک و رفع گرسنگی کوشش کند" ابراز کرد: غذا مفاهیم بسیاری دارد که بزرگ‌ترین مشغله مردم دنیاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره  به اینکه بخش بزرگی از فعالیت‌های دنیا تولید، فرآوری و تهیه موادغذایی است ابراز کرد: ما از غذا خوردن لذت می‌بریم و سبب احساس امنیت و شادمانی می‌شود.

وی گفت: نظام غذایی به مثابه بخشی از میراث فرهنگی جامعه دارای ظرفیت‌های متعددی برای مطرح شدن در حوزه گردشگری است نظام غذایی دریچه‌هایی گشوده که گردشگران با تجربه و چشیدن آن به عمق فرهنگ محلی وارد می‌شوند و تفاوتی که درک و لمس آن مهم‌ترین انگیزه است را با فرهنگ خود از طریق طعم و ذائقه درک می‌کنند.

رحمتی با ابراز "می‌توان نظام غذایی را عنصری از میراث فرهنگ اقوام تلقی کرد" ادامه داد: میراث از این جهت است که در خود دانش بومی، ذائقه، عادت، روابط اجتماعی و ترجیحات و ابعاد متنوع دیگری را که از گذشته وام گرفته است را حمل می‌کند.

وی با بیان اینکه زنجان از گذشته نام خود را در جاده ابریشم ثبت کرده و در حال حاضر به دنبال احیای خود است خاطرنشان کرد: در این راستا برای دومین  بار در زنجان جشنواره غذای اکو و جاده ابریشم برگزار می‌شود و در تلاشیم با ایجاد جاده ابریشم جدید در قرن بیست و یکم، تعاملات دوستانه و باثبات‌ بیش‌تری داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: صنعت غذا 40 درصد هزینه گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر به‌سزایی در اشتغال، بازار کار، اقتصاد و جذب گردشگر دارد.

وی با تصریح بر "هر گامی برای احیای ظرفیت‌های گردشگری منطقه برداشته شود، به سود ایران و سایر کشورهای دوست و همسایه خواهد بود" افزود: در جهان امروز که از افراطی‌گری، جنگ و خشونت رنج می‌برد، نیک‌اندیشان جهان باید دست در دست هم در جهت ایجاد صلح و ثبات و آرامش تلاش کنند.

رحمتی در پایان با ابلاغ پیام صلح و دوست ملت ایران تصریح کرد: شهر زنجان با پیشینه تمدنی درخشان، مشاهیر و مفاخر ادبی، علمی و مذهبی، تنوع فرهنگی و قومی کم‌نظیر و مردمان میهمان نواز آمادگی خود را برای میزبانی شایسته از گردشگران و علاقه‌مندان ابراز می‌دارد.