کاهش 40 درصدی وقوع جرائم خشن در کشور

سردار محمد شرفی بعد از ظهر امروز در حاشیه همایش سالانه روسای کلانتری‌ها و فرماندهان پایگاه‌های استان زنجان در جمع خبرنگاران توجه ویژه به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پلیس پیشگیری اعلام و اظهار کرد: کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به لحاظ ساختار، منابع انسانی و تکنونولوژی و نوع آموزش باید تجدید نظر شوند.

وی به تغییرات ساختارهای اجتماعی روی داده در سطح جامعه اشاره و اضافه کرد: این تغییرات تنوع جرائم را هم افزایش داده و نسبت به گذشته متفاوت کرده است، از این رو ضرورت تحول در این حوزه اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ایجاد تحول در بخش مختلف کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را از ماموریت‌های پلیس پیشگیری اعلام و تصریح کرد: این تحولات باید کلانتری‌ها را از نظر ساختاری پاسخگو و در بخش نیروی انسانی منجر به افزایش سطح مهارت حرفه‌ای آن‌ها شده و زمینه استفاده از فناوری‌های نوین را برای آن‌ها فراهم کند.

*حوزه فعالیت پلیس پیشگیری وسیع است

شرفی با وسیع توصیف کردن حوزه پلیس پیشگیری ادامه داد: این حوزه در اموری مانند جابه‌جایی مسافر در 13 هزار کیلومتر مسیر تردد ریلی و 60 فرودگاه هم انجام وظیفه می‌کند که خوشبختانه تا کنون مشکل و حادثه ناامنی در آن‌ها روی نداده است.

وی جلب مشارکت عمومی و به‌کارگیری موسسات حفاظتی و مراقبتی را از مترقی‌ترین روش‌های پیشگیری از جرم دانست و تاکید کرد: در این راستا پلیس پیشگیری از همکاری 65 موسسه با 70 هزار نگهبان محله بهره‌مند است که ماموریت این افراد تامین امنیت محله‌های مورد نظر بدون تحمیل هزینه بر دولت است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد نگهبانان محله به 100 هزار نفر خبر داد و ابراز کرد: این برنامه‌ریزی برای پایان سال 96 انجام شده است.

شرفی جلب مشارکت سایر ارگان‌ها را از دیگر روش‌های مترقی در پیشگیری از جرم اعلام و اضافه کرد: در این حوزه 13 سازمان دولتی اقدام به تشکیل یگان حفاظت فیزیکی کرده است، که وظیفه آن‌ها حفاظت فیزیکی است که در محورهای مختلف از جمله حفاظت از منابع طبیعی، اماکن قوه قضائیه و ... فعالیت می‌کنند.

*مبارزه با قاچاق اولویت پلیس است

وی مقابله با قاچاق کالا را از اولویت‌های کاری لایه‌های مختلف پلیس در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: در همین استان زنجان میزان کشفیات کالاهای قاچاق 40 درصد افزایش یافته است که وضع کشور هم به همین منوال است، ولی تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا فعالیت در حوزه مواد مخدر به ویژه جمع‌آوری متکدیان متجاهر را از دیگر برنامه‌های عملیاتی شده توسط پلیس پیگیری دانست که با توجه به قوانین آن‌ها را برای پیگیری روند درمان به مراکز ترک اعتیاد تحویل داده است که این امر در سطح شهری مانند تهران با همکاری دیگر ارگان‌ها از جمله شهرداری انجام شده است.

شرفی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای روسای کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری در راستای ارتقای سطح دانش و مهارت آن‌ها اشاره کرد و گفت: این دوره آموزشی برای 4 هزار نفر برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

*همراهی 84 هزار همیار و نگهبان محرم با پلیس

وی از فعالیت 54 هزار مسجد، تکیه، حسینیه و 10 هزار نقطه تجمعات حسینی در سراسر کشور در ایام محرم خبر داد و تصریح کرد: نظم و امنیت این آئین‌ها توسط 80 هزار پلیس و 84 هزار همیار و نگهبان محرم و محله و بسیج تامین شده است که این نوع مشارکت مردمی در تامین امنیت در نوع خود مثال زدنی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیشترین آمار جرم در فضای مجازی را مربوط به برداشت غیرقانونی از حساب‌های بانکی اعلام و تاکید کرد: با اقدامات انجام شده آمار ارتکاب این جرم در سطح کشور رو به کاهش است.

شرفی از برنامه‌ریزی برای آوردن بخشی از تخلفات فضای مجازی به کلانتری‌ها در برنامه تحول آینده این بخش خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تسهیل دسترسی مردم به بانیان مقابله با این تخلف‌ها انجام شده، چرا که امکان حضور پلیس فتا در همه جا وجود ندارد در حالیکه پلیس پیشگیری در همه نقاط حضور دارد، و این طرح در حال حاضر در مرحله تربیت نیرو قرار دارد.

وی آمار مراجعان به کلانتری‌های کشور را در سال جاری 12 میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: این مراجعات برای خدمت گرفتن در بخش‌های مختلف انجام شده و ارزیابی‌ها حاکی از رضایتمندی مردم از این مراجعات است، هر چند نقص‌هایی هم وجود دارد و باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر عدم وقوع جرم سرقت‌های مسلحانه در سطح استان زنجان طی 6 ماه گذشته از سال جاری ابراز کرد: در وقوع سایر جرم‌ها، استان زنجان و کشور روند کاهش داشته‌اند که نمونه آن کاهش 11 درصدی سرقت به عنف در زنجان و کاهش 7 درصد آن در کشور است.

*روند وقوع جرائم در کشور منفی است

شرفی از کاهش 40 درصدی وقوع جرائم خشن در کشور خبر داد و اضافه کرد: این درصد کاهش در زنجان 32 درصد ارزیابی شده است.

وی با تاکید بر حساسیت بالای جامعه نسبت به موضوع امنیت افزود: پلیس با همکاری و تعامل سایر ارگان‌های دخیل در امنیت و از همه مهم‌تر مشارکت مردمی همه تلاش خود را برای تامین امنیت جامعه تلاش می‌کنند.