عملیات آبرسانی به ۲۹روستای ماهنشان

«محمدرضا لطفی»  اظهارکرد: روستاهای نصیر آباد، طومار خوانلو و قره گل در شبانه روز فقط یک ساعت از آب شرب بهر مند هستند و با کاهش دمای هوا و افزایش بارندگی ها، دبی منابع آب روستاهای مذکور افزایش خواهد یافت، اما برای رفع معضلات آب شرب این روستاها و برخی از دیگر روستاهای این شهرستان باید تأمین اعتبار شود.

وی با بیان این‌که منابع تامین آب‌ آشامیدنی در روستاهای وهران، قره‌دره و قره‌باتلاق چاه است و تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است، افزود:متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و متعاقب آن کاهش بارندگی در سال آبی جاری، بسیاری از منابع محلی آب شهرستان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند و با کمبود شدید ذخیره آب مواجهند، بنابراین امسال عملیات آبرسانی سیار را در این روستاها داشتیم.

رییس شرکت آبفار ماهنشان از قطعی کامل و یا جیره‌بندی آب آشامیدنی ۲۴ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: علاوه بر روستاهای یادشده که به دلیل قطعی آب آشامیدنی به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، ۲۴ روستای تحت پوشش آبفار ماهنشان چاره‌ای ندارند جز این‌ که قطعی کامل آب و یا جیره‌بندی آب آشامیدنی را بپذیرند.

لطفی خاطر نشان کرد: برای مقابله با کمبود آب آشامیدنی در روستاهای گفته شده، باید اعتبارات عمرانی از محل حوادث و مدیریت بحران استان تامین شود تا بتوان با اجرای عملیات و پروژه‌های عمرانی جدید تا حدی مشکل تامین آب این مناطق را رفع کرد.

وی با بیان اینکه اکثر چاه ها و قنات های روستاهای شهرستان  قدیمی بوده و بیش از ۳۰ سال گذشته حفر شده، افزود: اکثر چاههای روستاهای ماهنشان جوابگوی اهالی منطقه نبوده و یا چاه ها نیاز به لایه روبی، بهسازی، بازسازی، حفر چاه جدید، تعویض الکترو پمپ شناور و غیره دارند.

رییس شرکت آبفار ماهنشان گفت: امسال در روستاهای، قلعه ارزه خوران، قره دره، گندی، پری، برون قشلاق، خائینک، بهستان، ویزمک، گاوگل، امام کندی، قزلجه، مغانلوی قره گل، خلج قدیم، مجتمع چایکندی، ایالو، قاضی کندی، لرده شور، گلابلو، مجتمع عشرت آباد، انگوران، آقکند، قره باطلاق، قره داش، مغانلوی انگوران، قزلجه پری، اغلبیک و وهران اقدامات آبرسانی انجام شده است.

لطفی با اشاره به شرح عملیات انجام شده ، اظهارکرد: پروژه ها و عملیاتی از جمله لایروبی، کف شکنی چاه دستی، احداث سیل بند در مجاورت ایستگاه های پمپاژ، بهسازی قنات، احداث و حفر قنات و چاه جدید، بهسازی خطوط انتقال روستاها که در اثر سیل سال جاری تخریب شده بودند، آبرسانی سیار، تجهیز و بهره برداری از حلقه های چاه دستی، تعویض الکترو پمپ شناور و بهسازی دهنه های چشمه در ۲۹ روستای ذکر شده انجام شده است.

وی افزود: در برخی از این اقدامات و عملیات های انجام شده اهالی روستاها و بخشداری مرکزی و انگوران همکاری و همیاری داشتند.

رییس شرکت آبفار ماهنشان گفت: در حال حاضر روستاهای وهران، قره‌دره، گلابلو، طومارخانلو، قلعه ارزه‌خوران، لرده‌شور، آقکند، قره‌داش، امام‌کندی، سهند سفلی، مغانلو انگوران، نصیرآباد، مجتمع چایکند و پری در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و با قطعی کامل آب آشامیدنی مواجهند.