افزایش ۵ درصدی طلاق در کشور

سیف الله ابو ترابی ظهر دوشنبه در حاشیه تودیع و معارفه مدیر کل ثبت احوال استان زنجان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر در خصوص آمار ازدواج و طلاق طی هشت ماهه سالجاری ، از وقوع ۴۴۸ هزار و ۹۴۵ واقعه ازدواج در سطح کشور طی هشت ماهه سالجاری خبر دادو افزود: در این میان وقوع ازدواج در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۶ درصد رشد دارد و  شاخص ازدواج در کشور ۸.۷ در هزار نفر است. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: هم‌اکنون میانگین سن ازدواج کشور ۲۸.۶ برای مردان و ۲۳.۹ برای زنان است.

وی اظهار کرد: در این میان استانهای اردبیل، کردستان و خراسان شمالی بیشترین نرخ ازدواج و تهران، سمنان و اصفهان کمترین نرخ ازدواج را دارند. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از وقوع ۱۰۲ هزار و ۸۱ فقره واقعه طلاق در سطح کشور خبر داد و افزود: نرخ طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵.۶ درصدی دارد و استانهای البرز، گیلان،خراسان رضوی و کرمانشاه بیشترین و سیستان و بلوچستان،ایلام ، یزد و چهار محال بختیاری کمترین نرخ طلاق را دارند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: میانگین سن طلاق در کشور در بین مردان ۳۵.۸ و در بین زنان نیز ۳۰.۹ است.

ابوترابی گفت: میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده ۸.۶ سال است که ۱۱.۳ درصد زوج‌ها دوام زندگی کمتر از یک سال داشته و ۴۵.۵ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک بوده است.

ابوترابی گفت: میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده ۸.۶ سال است که ۱۱.۳ درصد زوج‌ها دوام زندگی کمتر از یک سال داشته و ۴۵.۵ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک بوده است.

ابوترابی افزود: جمعیت کشور تا پایان مهر امسال ۸۰ میلیون و ۳۹۳ هزار نفر بوده است و نرخ رشد جمعیت در کشور بدون احتساب مهاجرت ۱.۴۳ درصد است و بیشترین نرخ رشد جمعیت استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی هستند و کمترین نرخ رشد گیلان، مازندارن و مرکزی هستند. 

وی تصریح کرد: طی سال جاری در کل کشور، ۹۰۶ هزار و ۵۸۵ واقعه ولادت به ثبت رسیده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است و بیشترین میزان ولادت برای استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی  و کمترین میزان ثبت ولادت نیز برای گیلان، مازندران و مرکزی هستند.

سخنگوی ثبت احوال کشور یاد آورشد: طی سال جاری ۲۱۱ هزار و ۷۲۰ واقعه وفات نیز در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش دارد و شاخص وقایع فوت در کشور ۴.۷ در هزار بوده و بیشترین میزان ثبت فوت برای استانهای  چهارمحال و بختیاری، گیلان و آذربایجان شرقی و کمترین میزان وقایع فوت برای استانهای البرز، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر است.

ابوترابی افزود: بیشترین دلیل فوت در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تومورها و بیماری‌های دستگاه تنفسی بوده است.