مناطق حفاظت شده استان زنجان ۱۷ درصد افزایش می‌یابد

سید رضا موسوی امروز در همایش روز ملی هوای پاک اظهار داشت: محیط زیست نخستین قربانی در مباحث توسعه‌ای به ویژه در بخش مدیریت منابع آب است.

وی به تنوع زیستی گونه‌های مختلف جانوری در استان زنجان اشاره کرد و گفت: 46 گونه پستانداران، 49 گونه خزندگان و 18 نوع از آبزیان در زنجان زیست می‌کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه این استان از نظر موقعیت جغرافیایی حائز شرایط متوازن و قابلیت‌های خاصی برای زندگی گونه‌‎های مختلف جانوری است ابراز کرد: بیش از 11 درصد از مساحت استان در منطقه حفاظت شده قرار گرفته و این میزان تا سال 2020 به 17 درصد افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته آهوان از دشت مغان تا بخش مرکزی زیست می‌کردند اما در اثر عوامل مختلف و تخریب زیستگاه این جانور در حال حاضر تنها ذخیره ژنتیک این نوع آهوان در منطقه سرخ‌آباد زنجان یافت می‌شود.

موسوی پسماندهای خانگی و صنعتی را از مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی عنوان کرد و افزود: روزانه 700 تن پسماند عادی در استان تولید می‌شود اما متاسفانه هیچ مدیریتی برای امحای این پسماندها انجام نمی‌شود و شاهد دفع غیراصولی آنها هستیم.

وی به فعالیت واحدهای صنعتی در بخش سرب و روی اشاره کرد و گفت: 5 میلیون تن پسماند صنعتی ویژه انباشت شده که این موضوع یک معضل زیست محیطی برای استان تلقی می‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به لزوم ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: 16 شهرک صنعتی در استان زنجان فعالیت می‌کنند که تنها چهار مورد از آنها به تصفیه فاضلاب متصل هستند.