پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد احمدی- در آخرین روزهای هفته گذشته برادر حجت الاسلام سید حسن خمینی اعلام کرد که وی نامزد انتخابات خبرگان خواهد شد. بر همین اساس چند نکته حائز اهمیت است:

1.آمدن یا نیامدن یک نفر از بیت امام، آن چنان حساسیت سیاسی ندارد که متاسفانه رسانه های مختلف به آن پرداخته اند و معلوم نیست با حضور یک نفر در یک انتخابات، که نتایج آن پس از اخذ رای مشخص می شود، چه فایده ای برای جریانات منحط و خارج نشین دارد. اگر تاریخ انقلاب اسلامی را مشاهده کنیم خواهیم دید، آقا سید احمد خمینی فرزند و امین امام خمینی نیز در دوره ی دوم و پس از ارتحال امام به انتخابات خبرگان وارد شد و به نمایندگی از مردم تهران در این مجلس حضور داشت. در واقع سید احمد اقا اولین فرد از خانواده ی خمینی بود نه سید حسن. با بررسی رفتارهای سیاسی سید احمد اقا و حمایت های فراوان ایشان از رهبری معظم انقلاب، می توان متصور بود، خمینی جوان با کیاست و زرنگی نمی گذارد جریانی منافق مآب او و خانواده ی خمینی را غصب و مصادره به مطلوب کند. به تعبیر بهتر وی در راهی قدم خواهد گذاشت که پدرش نیز حضور داشت و تاریخ نشان می دهد حضور وی همچون پدرش به تقویت نظام اسلامی و جایگاه ولایت فقیه منجر خواهد شد و خواب نا اهلان و بدنامان هرگز تعبیر نمی گردد. 

2.درخواست مکرر جریان اصلاح طلب خارج نشین و سخنان مختلف برای آمدن حجت الاسلام حسن خمینی، اگر در یک فراتحلیل نظاره شود می توان دریافت، سید حسن خمینی آمدن و یا نیامدنش موضوعیتی برای این جریان ندارد و جریانی که در سال 88 مستقیما اصل نظام و ولایت فقیه را هدف قرار گرفته بود، حفظ ارکان ولایت فقیه و جایگاه آن هیچ اهمیتی ندارد بلکه اسم و نماد « خمینی » است که می تواند برای آنان اهمیت داشته باشد. به عبارت دیگر آنان می خواهند نوعی رفراندوم نسبت به نام خمینی ایجاد کنند و برای انقلاب هزینه تراشی و تبلیغات سو نمایند. 

3. همانطور که امام راحل نسبت به خود و رابطه ی خویش با جامعه و قوانین هیچ استعلایی نمی پذیرفت و همیشه خود را در برابر قانون مساوی و برابر قلمداد می کرد، امید است سید حسن آقای خمینی، همچون پدر و جدش، قانون را در سیره ی عملی خود به کار گیرد و دنبال آن نباشد روش ثبت نام و یا ورود به مجلس خبرگان و کاندیداتوری را دور بزند. از قدیم گفتند «آنکه حساب پاک است چه منت به خاک است». حتما اگر قرار است سید حسن آقا در انتخابات شرکت کند می داند شرط اصلی حضور در مجلس خبرگان، اجتهاد و توانایی افتاء است. حال منتظر خواهیم بود ببینیم چگونه سید حسن آقا نسبت به این موضوع قانونی واکنش نشان خواهد داد و عین همه شرکت کندگان در آزمون شفاهی و یا دیگر آزمون ها شرکت می کند، یا میخواهد بر خلاف سیره ی جد بزرگوارشان عمل نموده و خود را در برابر قانون و مردم یکسان نبیند. به طور حتم اگر آمادگی لازم برای ورود به عرصه ی انتخابات در شخص سید حسن خمینی دیده شود، هیچ ترسی نسبت به آزمون ها نخواهد بود و شخصی که مطمئن است از سختی آزمون ها عبور میکند بدون ترس در برابر متحن حاضر می گردد. 

4. سید حسن خمینی باید بداند روزگاری در همان سال های اصلاحات و به ویژه در بحران فتنه ی 88، عده ای میراث جد بزرگوارشان را هدف قرار دادند و با تمام تلاش حتی با پاره کردن عکس امام راحل و شعار علیه اصل مترقی ولایت فقیه، هم صدا با اسرائیل و آمریکا شدند، حالا چنان نشان می دهند که از آمدن ایشان در انتخابات خوشحال هستند. در واقع دشمنان خمینی کبیر، حالا با آمدن خمینی جوان می خواهند چه چیزی بدست بیاورند و چه نیتی در سر دارند که چنین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی برای حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری دارند. امید است سید حسن آقا با موضع گیری های خود و ایستادگی به تدبیر امام راحل، این مکر جریان معارض را به خودشان بر گرداند و نشان دهد هنوز فرزندان خمینی همچون سید احمد آقا در کنار انقلاب می ایستند و خواهند ایستاد. 

5. البته نکته بسیار مهم عدم اطمینان واقعی تصمیم گیران از حضور سید حسن اقای خمینی است. شاید اعلام حضور ایشان توسط برادر و نه خودش نوعی وضعیت سنجی و واکنش سنجی میدانی نسبت به حضور سید حسن خمینی در انتخابات است و ببیند جریانات مختلف سیاسی در صورت حضور وی چه واکنشی نشان می دهد. با توجه به اینکه هنوز ایشان نسبت به این موضوع سکوت کرده اند و به طور رسمی ایشان اعلام نکرده، این بحث تقویت می شود که نوعی وضعیت سنجی همراه با ایجاد فضای همگانی دعوت، موجب حضور سید حسن آقا در انتخابات گردید. خمینی جوان باید از پسر عموی خود درس بگیرد و بداند اگر درصدی راهی به غیر از اندیشه های امام راحل طی کند، ملت مسلمان و انقلابی به راحتی عبور از وی را کلید خواهد زد. ان شا الله که اینطور نشود. 

در هر صورت نامزدی حجت الاسلام حسن خمینی، اتفاقی مثبت و در جهت شفافتر شدن عرصه سیاست ورزی در رقابتهای انتخابات آتی تلقی می شود. اینکه او با سوابق و مسوولیت های گذشته اش چگونه می تواند واقعیات تعاملات سیاسی را درک نماید. سیاست در ایران، بسیار پیچیده و چند لایه است آنهایی که برای ورود او عجله دارند اوضاع را آنگونه که باید و شاید نمی بینند. ورود حجت الاسلام حسن خمینی موجب خواهد شد تا وی درکی شفاف از پیچیدگی‌ها و مناسبات این عرصه به دست آورد.