پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رادیو زمانه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی با هدف نفوذ بیشتر در سطح افکار عمومی و جمع‌آوری اطلاعات و همچنین ترغیب جوانان به همکاری با خود دوره به اصطلاح آموزش حرفه‌ای خبرنگاری با تلفن همراه را راه‌اندازی کرده است. در اطلاعیه این رادیو که برای بسیاری از افراد به صورت ایمیل ارائه شده آمده است:«از امروز (۲۴ آذر ۱۳۹۴ برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) می‌توانید در دوره جدید "تهیه گزارش با تلفن همراه" در "آکادمى زمانه" شرکت کنید. شرکت در این دوره رایگان است.در این دوره شما با روش تولید رسانه اى، تهیه گزارش تصویرى و شنیدارى و نحوه به اشتراک گذارى محتویات تولیدى با تلفن همراه آشنا مى شوید. براى نام نویسى در دوره «تهیه گزارش با تلفن همراه»، کافیست یک ایمیل خالى به نشانى رادیو زمانه بفرستید: بعد از فرستادن ایمیل، در طى چند دقیقه شما اولین درس را دریافت خواهید کرد.»به تازگی گروهی از شبه خبرنگاران به اتهام همکاری با بیگانگان بازداشت شده‌اند. براساس اسناد منتشره حسین باستانی شبه روزنامه‌نگار که به خارج کشور گریخته است به ازای دریافت اطلاعات و اخبار ویژه مبالغی را به این گروه داده است.

دهه‌ی هفتاد و اوج روزنامه‌های زنجیره‌ای وقتی طرح مهار روزنامه‌های زنجیره‌ای و مقابله با فتنه گرانی که سیاه نمایی، ایجاد بحران و هرج و مرج را به عنوان اصلی‌ترین فعالیت رسانه‌ای در داخل دستور کار قرار گرفت، بسیاری از رسانه‌های خارجی فضایی را ایجاد کردند تا افراد مشخص و شناسنامه دار فراری بتوانند به آنان بپیوندند و از آنان استفاده کنند. تا جایی که در یک فقره، بنیاد هلندی هیفوس 15 میلیون یورو در سال 2005 خرج پلورالیزم کردن و حمایت از رسانه‌های معارض انقلاب اسلامی ایران کرد و ده‌ها سایت و مجموعه‌ی رسانه‌ای را به وجود آورد. در چنین شرایطی شاهد بودیم با شروع فتنه‌ی 88 و اوج گیری شبکه‌های ایرانی در داخل و فعالیت گروه‌های براندازی همچون سازمان منافقین و تجزیه طلب‌ها و سلطنت طلبان در این شبکه و حتی آموزش شورش‌های خیابانی در این شبکه‌ها، فیلترینگ و برخورد با این رسانه‌های دستور کار قرار گرفت. تا جایی که  رفتارهای مشمئز کننده‌ی این رسانه‌ها در کنار مدیریت مهار فتنه گران در داخل  موجب شد، رسانه‌هایی مانند روز آنلاین و دیگر رسانه‌های فراری‌های معارض به تعطیلی کشانده شود و حذف گردد. صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و دیگر رسانه‌های فارسی زبان معارض نیز وضع و حال خوبی ندارند. اما آنچه در این بین مهم ترین سناریوی غرب  بود، پروژه‌ی شهروند خبرنگاری است که با راه افتادن و موج شبکه‌های موبایلی بیشتر توسط رسانه‌های غربی تقویت شد. استفاده‌های سرویس‌های اطلاعاتی غرب از افراد جاهل به حدی است که پس از استفاده به راحتی او را رها می‌کنند. نمونه‌هایی از این دست بسیار زیاد است.

به طور نمونه رسانه‌ی سلطنتی بریتانیا، یعنی بی بی سی فارسی به صراحت از دنبال کنندگان در شبکه‌های تله گرام می‌خواهد برای او تصویر و فیلم بفرستند یا اگر خبری دیدند برایش ارسال کنند. از سوی دیگر فعالیت گروه‌های برانداز و جنایت کاری همچون سازمان منافقین هم در شبکه‌ای مثل تله گرام بیش از گذشته شده و به صراحت دنبال مأموریت های براندازی خودشان هستند.

در آخرین تلاش این راهبرد، آکادمی زمانه که پروژه‌هایی همچون رادیو زمانه را بر عهده داشت، با انتشار آگهی از تمامی علاقه‌مندان دعوت به عمل آورد تا دوره‌ای با عناوین  ۱- آشنایی با روش تولید محتوای رسانه‌ای به‌وسیله تلفن همراه، ۲- گزارش‌گری با تلفن همراه، ۳- تهیه گزارش تصویری، ۴- تهیه گزارش شنیداری و ۵- اشتراک‌گذاری گزارش‌های چند رسانه‌ای، شرکت کنند. در واقع تمامی اهدافی که می‌توان از داخل جاسوسی و جمع آوری اطلاعات داشته باشند را در یک دوره‌ی فشرده برای عموم برگزار می‌نمایند و بسیاری به دلیل ندانستن وابستگی‌های این آکادمی و از همه مهتر عدم فیلترینگ سایت و یا اطلاع رسانی صحیح، در دام سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی دشمن بدون پرداخت هزینه علاوه با استفاده از طعمه‌های خود، خطرات امنیتی مختلفی نیز ایجاد می‌کند و بر بدنه‌ی سیاسی امنیتی کشور ضرباتی وارد می‌سازد. به ویژه اینکه در ماه‌های آتی دو انتخابات مهم را نیز شاهدیم.

از آنجا که بسیاری از مخاطبان شبکه‌های موبایلی افراد زیر 20 سال هستند و در فعالیت‌های اجتماعی نیز کنش‌های مختلفی از خود نشان دادند، انتشار این آگهی‌ها به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح می‌تواند موجب فعالیت مستقیم علیه امنیت ملی و نیز دردسرهای مختلف قضایی و امنیتی برای طعمه شود. در واقع یک اقدامی که می‌تواند با مدیریت و اطلاع رسانی دقیق پیشگیری شود به دلیل غفلت یا گاهی عدم دغدغه مندی موجب خسارت‌های فراون می‌شود و از همه بدتر دود این خسارت‌ها به چشم افرادی می‌رود که هیچ اطلاعی از ماهیت و پشت پرده‌ی این رسانه‌ها ندارند.

از سویی مردم نیز باید هوشیار باشند در ماه‌های منتهی به انتخابات، در شرایطی که منطقه با بحران امنیتی و تروریسم مواجه است بعضی از جریانات می‌خواهند این بحران را به داخل کشور انتقال داده و موجب نا امنی جمهوری اسلامی ایران شود. مسئله‌ای که اگر دقت نکنند یا فرزندان و عزیزانشان را بدون مراقبت در شبکه‌های مجازی رها کنند، می‌تواند خسارت‌های فراوانی بر آینده‌ی یک خانواده وارد سازد. بر همین اساس خانواده‌ها علاوه بر آنکه نظارت می‌کنند، نسبت به توطئه های دشمن نیز باید هشیار بوده و مسئولان نیز نباید غفلت داشته باشند و اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه به مردم بدهند. آگاه سازی و پیش گیری می‌تواند خسارت‌های بعدی پس از جرم را به طور زیادی کاهش دهد. لذا همه باید نسبت به چنین یارگیری‌های ضد امنیتی هشیار بوده و عاقبت این مسائل را بسنجیم.