پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شنبه هفته گذشته شیخ نمر روحانی برجسته عربستانی به دست آل سعود به شهادت رسید ولی سناریوی اعدام وی در تل آویو نوشته شده بود.

یک منبع مطلع در یک نهاد برون مرزی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه خبری تحلیلی «پارس» گفت: یک ماه قبل از اعدام شیخ نمر، دو مقام عالی سعودی، یکی از دستگاه اطلاعاتی و یکی از دستگاه نظامی این کشور سفری مخفیانه به تل آویو داشته اند.

در این جلسه آخرین تحولات منطقه بررسی شده است. کارشناسان اطلاعاتی اسراییل با ارایه شواهدی(که احتمالا ساختگی بوده است) بزرگترین خطر برای ادامه حاکمیت سعودی بر عربستان را شیعیان ذکر کرده که این شیعیان توسط روحانیون شان هدایت و رهبری می شوند.

گفته می شود ارزیابی کارشناسان ارشد موساد پیش از اعدام شیخ نمر این بوده که این اقدام موجب واکنش های شدید و غلیظ شیعیان در منطقه علیه آل سعود و عوامل وابسته خواهد شد. روابط ایران و سعودی را در به مرحله بحران می رساند و با شکل گیری این فضای پر از التهاب، سعودی می تواند موجب در یک تقابل نیابتی، ضربات جدی را به موضع ایران و شیعیان وارد نماید و احتمال درگیری های خونین وجود دارد.

کارشناسان ارشد موساد به این جمع بندی رسیده اند که تقابل پرحرارت ایران و سعودی موجب ایجاد دوقطبی آنتاگویستی شده و علاوه بر تقویت شکاف بین شیعه و سنی منطقه را در یک التهاب عمیق فرو خواهد برد.

بر اساس جمع بندی القایی اسراییل به دو مامور سعودی، خاندان آل سعود در دو سال اخیر دارای افت شدید موقعیت در جهان اسلام شده است و با کمک های اسراییل و تقابل با ایران و تبدیل آن به درگیری شیعه و سنی، موجب اقبال مجدد افکار عمومی جهان اسلام به این خاندان خواهد شد.

این منبع مطلع در نهاد برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به پارس گفت: با کشته شدن «زهران علوش» سرکرده یکی از گروه های تروریستی است که در سوریه به صورت مستقیم از سوی عربستان سعودی حمایت مالی و تسلیحاتی می شد عملا فشار رژیم صهیونیستی برای عصبانی کردن سعودی جهت اعدام شیخ نمر و تقابل با ایران بالا گرفت.

"زهران علوش" به صورت مستقیم از سوی "بندر بن سلطان" رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان تأسیس و حمایت مالی و تسلیحاتی شد.

"محمد زهران عبدالله علوش" سال 1960 در غوطه در خانواده‌ای وهابی و افراطی به دنیا آمد. پدر اول "عبدالله علوش" یکی از مهمترین سران وهابی اخوان المسلمین در سوریه بود.

زهران دارای مدرک "شریعت اسلامی" از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق است. وی پس از آن به سوریه بازگشت و با یک شریک سعودی، شرکتی را تحت عنوان خدمات ساخت و ساز راه اندازی کرد. در همان زمان نیز به صورت مخفیانه فعالیتهای امنیتی خود را به نفع اخوان المسلمین و اطلاعات عربستان آغاز کرد.

وی پس از تأثیرگذاری بر جوانان دوما و غوطه، آنان را به سوی وهابیت کشاند تا بتواند هسته‌های تروریستی کوچکی را تشکیل دهد. به دلیل همین فعالیتها از سال 1987 تحت تعقیب سرویسهای اطلاعاتی سوریه قرار گرفت.