پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یحیی کیان تاجبخش جامعه شناس دارای تابعیت امریکا و نماینده مخفی بنیاد آمریکایی سوروس در ایران در روزهای اخیر در سکوتی خبری و همزمان با تبادل جاسوسان امریکایی با زندانیان ایرانی در بند امریکا آزاد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، آزادی و خروج این متهم که نقش فعالی و موثری در ساماندهی اغتشاشات بعد از انتخابات سال 88 داشت درست در آستانه انتخابات اسفند ماه انجام گرفته است.

کیان تاجبخش 18 تیر سال 88 در تهران دستگیر شد. او در جریان اغتشاشات سال 88، نقش هماهنگی برخی عناصر داخلی را با نهادهای آکادمیک و اطلاعاتی خارج از کشور را ایفا می‏کرد.

وی دارای تخصص آکادمیک و عملیاتی در مورد انقلاب مخملی و ارتباط ارگانیک با برخی نهادهای غربی در این خصوص است.

یحیی کیان تاجبخش 15 خرداد 1386(11 ماه May سال ۲۰۰۷) به اتهام همکاری با بیگانگان و تلاش برای انقلاب مخملی، دستگیر اما با فشار برخی محافل داخلی و خارجی با وثیقه مالی به ارزش صد هزار دلار آزاد شد.

گفته می شود وی دارای پیامهایی از یک گروه سیاسی برای محافل اطلاعاتی غرب بوده است. احتمال می رود این پیام ها مربوط به برخی هماهنگی های انتخاباتی باشد.

یک گروه سیاسی در ایران ارتباطات آشکار و پنهان و هماهنگی بالایی با محافل غربی برای پیروزی در انتخابات پیدا کرده است.

وی پیش از این گفته بود:«...سفر آقای عطریانفر به‌‌دعوت بنیاد سوروس به نیویورک و ملاقات مستقیم آقای عطریانفر با خود آقای سوروس [را] می‌شود یکی از نقاط عطف شروع همکاری و ارتباط بین جریان داخل و خارج تلقی کرد".»

تاجبخش

سوابقی از تاجبخش در بنیاد سوروس

«کیان تاجبخش» را که شبکه تلویزیونی CNN یک آمریکایی ایرانی تبار معرفی کرده، از فعالان شبکه ای است که از سوی « بنیاد سوروس» به دنبال « فرهنگ سازی، نهادسازی و شبکه سازی در کشور» بوده است. اگرچه تصویری که از این«مامور مخملی» از سوی برخی رسانه های داخلی ارائه می شود، تصویر یک کارشناس «جامعه شناس شهری» و مدرس دانشگاههای ایالات متحده را می سازد، اما حضور «تاجبخش» در محافل سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و فرهنگی ای که هیچ فصل مشترکی با یکدیگر از حیث اتصال ماهیت و موضوع ندارند و دعوت نهادهایی چون «خانه هنرمندان ایران»، «انجمن جامعه شناسی ایران»، «دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران» و ... از این «مامور مخملی» می تواند پدیدآورنده گمانه زنی ها و رایزنی های تازه ای باشد.

او در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 30 تن از طراحان و هدایت‌کنندگان آشوب‌های بعد از انتخابات سال 88 در یک نشست خبری گفته بود حوادثی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد، تصادفی نبود و نتیجه برنامه‌ریزی نسبتا درازمدت بود.عوامل اصلی اغتشاشات اخیر مجموعه دستگاه‌های پنهان و نیمه‌پنهان و حتی مخفی و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی بودند و انتخابات یک بهانه و فرصتی برای برای اجرای یک نوع برنامه از پیش تعیین شده برای اجرای انقلاب‌های انتخاباتی بود که با استفاده از تاکتیک‌های مختلف همچون ایجاد شبهه در خصوص صیانت از آرا و زیر سئوال بردن نظام‌ انتخاباتی و نهادهای برگزار کننده انتخابات، پیگیری شد. "ریشه این شورش‌ها و عملیات‌ها به گذشته دور برمی‌گردد که نهادهایی در آمریکا از 40 سال قبل برای پیشبرد برنامه‌های براندازانه در قالب ترویج دموکراسی یا تغییر رژیم‌ها تاسیس شدند و منشاء تفکر و ایدئولوژی آنها چندین اتاق فکر در آمریکا مانند موسسه رند، میراث آمریکایی و پروژه قرن جدید آمریکاست که تلاش می‌کنند ایدئولوژی آمریکایی را به عنوان ایدئولوژی برتر مطرح کنند.