پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی اختصاصی برای پارس نیوز پیرامون علل حمله های رسانه ای اخیر شبکه های تکفیری و وهابی به حزب الله لبنان نوشت:

«طی چند هفته اخیر شاهد آن بودیم که شبکه های رسانه ای وابسته به جریان های تکفیری و وهابی، موج تخریبی جدیدی را علیه حزب الله لبنان و شخص دبیر کل آن به راه انداختند و در آخرین اقدام همین حلقه نیز شورای همکاری خلیج فارس تلاش دارد که حزب الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. در بررسی علل موج جدید رسانه ای می توانیم دو دلیل عمده را در نظر داشته باشیم و با توجه به آن علل شروع این موج را فهم کنیم.

1- ورود عربستان سعودی به فاز جدید عملیاتی در منطقه

اولا اینکه رژیم عربستان سعودی از ابتدای سال 94 وارد فاز جدیدی از عملیات ها شده است که نسبت به عملیات های پیشین این کشور دو ویژگی متمایز دارد. از جمله این ویژگی ها این است که عربستان سعودی در اجرای نقشه های خود عمدتا ناموفق ظاهر شده است و دومین ویژگی آن نیز از این قرار است که به طور کامل این نقشه ها در راستای تامین اهداف رژیم صهیونیستی می باشد.

موارد زیادی نیز در اثبات این موارد یافت می شود که در نخستین آنها سعودی ها در حالی توان لازم را برای حمله به یمن نداشتند به این کشور حمله ور شدند. مضاف بر اینکه تلاش داشتند یک ائتلاف ضد یمنی را با حضور 9 کشور تشکیل دهند که این ائتلاف به 3 کشور تقلیل پیدا کرد. پس از آن از یک ائتلاف نظامی با حضور 37 کشور را به میان آوردند که هزگز عملی نشد و سخن از اعزام 150 هزار نیرو به سوریه زدند که این کار هم ناتمام باقی ماند. همچنین اعلام کردند که می خواهند به همراه همه کشورهای اسلامی با ایران قطع رابطه کنند که این کشورها به جیبوتی و کومور محدود شد.

سران سعودی با تجربه شکست های پی در پی، شعارهای بلند پروازانه ای را مطرح می سازند تا اشتباهات پیشین خود را جبران کنند اما بر دایره خسارات آنها روز به روز افزوده می گردد. هم اکنون نیز در ماجرای حزب الله نه توان تحریم تسلیحاتی این گروه را دارند و نه می توانند آن را تروریستی قلمداد کنند چرا که با تحریم تسلیحاتی لبنان، طرفداری جریان هایی چون سعد حریری را از دست می دهند و رژیم سعودی به هیچ عنوان به این کار رضایت ندارد.

 در مورد تروریست دانستن حزب الله نیز دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد چرا که حزب الله هم در کابینه و هم در مجلس لبنان حضور دارد و حضور یک نیروی تروریسی در این محافل به منزله همکاری دولت لبنان با یک گروه تروریستی است که طبیعتا دولت لبنان با این اقدام نیز مخالفت خواهد کرد.  دولت سعد حریری و جریان 14 مارس هم اکنون در حال مذاکره رسمی با حزب الله لبنان می باشند و تروریست خواندن حزب الله به ضرر آنها تمام خواهد شد. در یک جمله می توان گفت که عربستان سعودی از ابتدای سال جاری تا کنون به دلیل ضعف های داخلی وارد عرصه طرح شعارهای بلندپروازانه ای شده است که نه تنها امکان عملیاتی کردن آنها وجود ندارد بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات بیشتری برای این کشور شده است.

2- شکست عربستان در سوریه

دومین دلیلی که برای حمله همه جانبه عربستان به حزب الله می توانیم از آن یاد کنیم، به این مهم مربوط می شود که عربستان سعودی در سوریه متحمل شکست های سنگینی شده است که از نگاه مقامات این کشور، حضور حزب الله لبنان در سوریه از مهم ترین دلایل این شکست محسوب می شود. آنها نگران آینده می باشند که جنگ در سوریه به پایان برسد اما حزب الله به عنوان یک نیروی موفق برون مرزی شناخته شود و کار را برای سعودی ها سخت تر کند. بر همین اساس که عربستان سعودی به یکباره و بدون وجود عامل بیرونی حزب الله را تروریست می خواند تا به تضعیف حزب الله بیانجامد و این گروه نتواند پس از جنگ سوریه با قوت به اقدامات برون مرزی خود ادامه دهد. این راهبرد عربستان سعودی به طور مشخص یک خواست «اسرائیلی» برای کاهش مشروعیت منطقه ای حزب الله تلقی می شود. امروز همه ی گروه های تحت حمایت عربستان سعودی(جبهه النصره، داعش و...) با شکست های سنگینی در سوریه مواجه شده اند که دقیقا بر خلاف خواست عربستان و کشورهای غربی می باشد و از همین جهت به دنبال تضعیف حزب الله رفته اند.

این را هم در نظر داشته باشیم که تروریست خواندن حزب الله در برهه فعلی و پس از 4 سال فعالیت در سوریه از نظر منطقی نیز صحیح نمی باشد چرا که عربستان(به زعم خودش) سالیان متمادی شاهد اقدامات تروریستی بوده است و پس از این همه سال اقدام می کند که این کار منطقی ندارد. در نهایت می توان گفت که این اقدامات عربستان سعودی ناشی از یک جنون است  و هیچ پشتوانه منطقی ندارد.»