پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک منبع بلند پایه ایران در مصاحبه با روزنامه "الحیات" فاش کرد: رئیس جمهور، حسن روحانی به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه خود دستور داد اوضاع را برای آغاز گفتگوی جدی و سازنده با عربستان سعودی و حل و فصل مشکلاتی که این روابط در معرض آن قرار می گیرد به ویژه در مرحله پس از توافق هسته ای، سازماندهی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، این اقدام در پاسخ به اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در قبال ایران است. منبع ذکر شده توضیح داد دولت رئیس جمهور حسن روحانی به اصلاح روابط با کشور پادشاهی عربستان سعودی "بر اساس اصل احترام متقابل و منافع مشترک" تمایل داشته و دارد. وی گفت توپ تنها در زمین ایران نیست و طبق گفته او "عربستان نیز باید برای فراهم کردن فضای مناسب برای برقراری دوباره روابط دو کشور به گونه ای که منافع مشترک را تأمین کند" گام بردارد.

درباره وجود طرف های ایرانی که خواستار برقراری دوباره روابط میان دو کشور نیستند این منبع آگاه گفت روابط خارجی ایران از سوی مشخصا این محافل تعیین نمی شوند بلکه در چارچوب منافع عالی ایران و امنیت ملی کشور طرح ریزی می شود و "روابط با کشورهای عربی و اسلامی در دستور کار وزارت امور خارجه ایران در اولویت قرار دارد و عربستان سعودی از این اصل مستثنی نیست". 

وی اظهار امیدواری کرد در هفته های آینده شاهد گشایش در روابط دو جانبه با عربستان سعودی خواهیم بود.

لازم به ذکر است، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مطبوعاتی که دو روز پیش در ریاض برگزار شد گفت ایران اگر خواستار روابط عادی با عربستان است باید مداخله در امور داخلی عربستان و کشورهای همسایه را متوقف و از ایجاد هسته های تروریستی در منطقه خودداری کند. 

الجبیر تأکید کرد عربستان سعودی بیش از سه دهه است دست صلح به سوی ایران دراز کرده اما در مقابل چیزی دریافت نکرده است. 

هنوز مشخص نیست این درخواست ایران برای مذاکره با طرف عربستان، همراه با عذرخواهی طرف سعودی از فاجعه منا، فرودگاه جده و.. است یا نه؟