پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر ابراهیم متقی گفت: هیچگاه دیپلماسی بدون قدرت از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

دکتر ابراهیم متقی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: هم‌اکنون ایران و قدرت‌های بزرگ در مورد مفاهیمی مانند قابلیت یا طراحی چنین موشک‌هایی اختلاف‌نظر دارند. ایران بر این اعتقاد است که موضوع مربوط به موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای است.

وی افزود: آنچه مورد تأکید ساختار سیاسی کشور است، توجه به حفظ قابلیت‌های موشکی به موازات مذاکره دیپلماتیک خواهد بود، زیرا هیچگاه دیپلماسی بدون قدرت از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود. 

ابراهیم متقی ادامه داد: کشورهایی که قدرت خود را در فضای توافق دیپلماتیک نادیده گرفته‌ اند با فشارها و محدودیت‌های بیشتری در آینده روبه رو شده‌اند. به همین دلیل است که ایران باید بتواند در ادامه دیپلماسی هسته‌ای تلاش آمریکا و کشورهای اروپایی برای کاهش قدرت موشکی ایران را بی‌اثر سازد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر ادعای مقامات دیپلماتیک ایران در مورد موفقیت در تنظیم برنامه جامع اقدام مشترک واقعی باشد، طبیعی است که آنان قادر خواهند بود تا از طریق ادامه دیپلماسی زمینه‌های حفظ قدرت موشکی ایران را به وجود آورند. 

ابراهیم متقی خاطرنشان ساخت: قدرت موشکی بخشی از قابلیت ایران برای بازدارندگی در برابر تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی است. وی نتیجه می گیرد: بنابراین اگر روندی ایجاد شود که الگویی مبتنی بر کنش یکجانبه‌گرایی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در محدودسازی قدرت ایران اعاده شود، در آن شرایط دیپلماسی کارکرد خود را از دست خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به واقعیت سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده و کشورهای اروپایی گفت: این کشورها به دنبال این هستند که اولاً قابلیت‌های راهبردی ایران را کاهش دهد، ثانیاً محدودیت‌های ایران را در فضای بین‌المللی قرار دهد و برای آن از طریق تنظیم قطعنامه‌های جدید شورای امنیت مشروعیت‌بخشی کند، ثالثاً به گونه تدریجی از حوزه هسته‌ای وارد حوزه موشکی شده و شکل جدیدی از معادله تحریم در قالب قواعد و سازوکارهای چندجانبه و یکجانبه را در دستور کار قرار دهد.