پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جلسه ای با حضور برخی بزرگان اصلاحات تشکیل و برای اصلاح طلبان مجلس تصمیم گیری کردند.

جلسه ای با حضور برخی بزرگان اصلاحات و رئیس دولت اصلاحات تشکیل و برای چگونگی تحرکات اصلاح طلبان در مجلس دهم تصمیم گیری انجام شد هنوز این تصمیمات به طور کامل به اطلاع عارف نرسیده است.

بر اساس مذاکرات این جلسه، درصورتی که عارف نتواند آرای لازم را برای ریاست مجلس به دست آورد بایستی به او گفته شود:

* در صورتی که به این نتیجه رسیدیم که آقای عارف رای ندارد؛ مسئله اصلی در مجلس مسئله اکثریت واقعی داشتن در مجلس خواهد بود و این که ما بتوانیم طرح‌ها و لوایح مد نظر خودمان را درمجلس تبدیل به قانون کنیم. 

* مسئله اصلی برای ما این است که اکثریت واقعی داشته باشیم که از طریق آن بتوانیم طرح‌های مد نظر خود را تبدیل به قانون نماییم.

* آقای عارف باید تلاش نماید که در مجلس تبدیل به یک شخصیت مرجع شود که حتی آقای لاریجانی هم به وی پناه بیاورد و این امکان پذیر نخواهد بود مگر این که ارتباطات عارف با جریان اصلاحات در بیرون از مجلس تقویت کنید.

* لاریجانی تنها زمانی عارف را جدی خواهد گرفت که بداند که وی نماینده اصلاحات در مجلس است در غیر این صورت شخصیت لاریجانی طوری است که وی را جدی نخواهد گرفت و به تدریج حذف خواهد شد.

* در میان کمیسیون‌های مجلس فقط کمیسیون امنیت ملی و اصل 90 مهم است. بقیه کمیسیون‌ها اهمیتی ندارند. کمیسیون امنیت ملی به این دلیل مهم است که از مسائل مهم مطلع می‌شود و کمیسیون اصل 90 هم تنها کمیسیون مجلس است که قدرت اجرایی دارد. توصیه کنیم آقای عارف، شخصاً ریاست کمیسیون اصل 90 را بر عهده بگیرید. چون کمیسیون اصل 90 در مجلس نهادی است که حتی زیرمجموعه‌های مقامات عالی را هم بازرسی بکند.

* بایستی دفاتر نمایندگان در مناطق مختلف تهران فعال شود و عارف در طول هفته در برخی از این دفاتر ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم داشته باشد. باید آقای عارف بگذارد مردم بیایند با وی صحبت کنند احتی اگر درخواستی قابل اجرا نیست به مردم «نه» نگوید و حتی برخی کارها را بگوید با کمک رئیس دولت اصلاحات، انجام می دهد.

* عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید باید جلسات مستمر با رئیس جمهور داشته باشد. روحانی هم علاقه مند است. بعضی می‌خواهند بین عارف و آقای روحانی شکاف وجود داشته باشد. اگر این شکاف ایجاد بشود جریان فراکسیون امید در مجلس فشل خواهد شد. مردم اساسا به این دلیل به لیست امید رای دادند که فکر می‌کردند این لیست به دولت بند است.