پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک : آقای روحانی در مورد موصل تحلیلی ارائه کردند که از امنیتی ترین کابینه بعید است!وی  در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به سقوط موصل گفت : « چرا موصل سقوط کرد؟ مگر یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر این شهر بزرگ سقوط می‌کند، سقوط این شهر به خاطر این بود که تروریست‌ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند؟ یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟، موصل ارتباط عاطفی و سیاسی‌اش با بغداد قطع شده بود نه داعش و هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید می‌توانست بر موصل فائق آید، سیاست خارجی نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی‌تواند موصل را حفظ کند، ما دچار اشتباه نشویم.» وجود افراد متخصصی در حوزه برآورد، تحلیل و بررسی که سابقه سه دهه امنیتی دارند و حالا در کابینه هستند و همچنین شخص رئیس جمهور با سابقه دبیری شورای عالی امنیت بعید بود چنین تحلیلی ارائه دهد. البته قبلتر روزنامه جمهوری مدعی شد که خبر سقوط موصل را اردوغان به رئیس جمهور دادند.(1) هنوز احساس میکنم دولت یازدهم! با چالشی مواجه که نمی خواهد به آن بپردازد. چند نکته را در باب سقوط موصل بنا بر تحلیل واقعی و اسناد بیان می شود  و نگارنده  بعید میداند رئیسی با تخصص امنیت ملی آن رانداند. مگر که او را ایزوله اطلاعاتی کرده باشند. فلذا برای ایشان چند نکته ذکر می شود شاید برای آینده دولت بهتر بوده و رئیس محترم جمهور دسترسی خود را به انواع روش های تحلیل افزایش دهد و این گونه به موضوع مهمی چون سقوط موصل نپردازد!

دو : نشریه اشپیگل اسنادی را از پایه گذاران داعش منتشر میکند و در آن شیوه جذب رقه در سوریه و مناطقی از عراق را بیان میکند. در این اسناد اشپیگل با استناد به دست نویس سرهنگ بعثی اطلاعات نیروی هوایی عراق که حالا رئیس شورای اصلی داعش است گواهی می دهد ، حاجی بکر،  با سیستم اطلاعاتی دوران بعث و کمک روش های آمریکایی ها (که جای جای اسناد می توان دریافت ) سلسله مدارسی در سطح عراق تاسیس و از آن به عنوان ایستگاه اطلاعاتی استفاده میکند . اشخاص حاضر در این مدارس که دین پژوه هستند  حالا با پوشش مناسب به جمع آوری اطلاعات اقدام میکنند آمارهایی چون منابع مالی اشخاص موثر، افراد پر نفوذ، منابع درآمدی افراد و روش های اخاذی و ده ها مورد دیگر که معمولا در سیستم های اطلاعات و جمع آوری صورت می گیرد در پوشش آن مدارس قرار دارد. بعدتر نیز افرادی را به عنوان محصلین مدارس دینی به عقد دختران یا خانواده این افراد پر نفوذ در می آورند یا به دلیل اطلاعات به دست آمده از عشیره درخواست همراهی میکنند.(2)

سه: از سوی دیگر موصل با خیانت مواجه شده و گزارش پارلمان عراق هم این ادعا را ثابت میکند. در موصل سران باقی مانده از ارتش بعثی و بدنه انشعاب یافته از دوران بهسازی ارتش پسا صدام با مسئله ای به نام کادر فرماندهی مواجه است و امریکایی ها برای سریعتر خارج شدن از عراق مجبور می شوند از عناصر بعثی باقی مانده استفاده کنند و آنان در فرماندهی موصل حضور پیدا کنند. اینجاست که موصل با آن جمعیت و بر اساس خیانت و نفوذ اشغال می شود. از ابتدای خبر عملیات بزرگ ارتش عراق هم مردم موصل چندین عملیات مختلف در این شهر علیه تکفیری های داعش انجام دادند که آخرین آن حمله به زندان موصل و نجات 45 شخص از این زندان است(3) در کنار آن این نوع حرف ها بیش از آنکه رویکرد انتقادی داشته باشد نقد به عملکرد دولت عراق در استانه سفر اربعین است. بد نبود دولت محترم این نکات مهم دیپلماسی رسمی کشور را مورد توجه قرار می داد و باعث حاشیه سازی میان بغداد و تهران نمی شد. 

1)    20/3/95 / روزنامه جمهوری

2) Secret Files Reveal the Structure of Islamic State

3)   حمله اهالی موصل به زندان مرکزی داعش