پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حوادث مختلفی در سال گذشته میلادی رخ داد که هرکدام حدیث مفصلی می‌طلبد و از حوصله این نگارش خارج است اما به طور خلاصه می‌توان نگاهی موقت به اتفاقات یک سال گذشته میلادی در منطقه غرب آسیا داشت. 

فلسطین:

مهم‌ترین اتفاق برای مقصد اصلی مقاومت تغییرات محسوس در انتفاضه سوم است. انتفاضه سوم جدی تر شده و رژیم اشغالگر قدس برای جلوگیری از  رشد این انتفاضه  دستگیری های گسترده ای را آغاز کرد. رژیم صهیونیستی در سال گذشته در محور داخلی تضعیف‌شده هرچند آماده آغاز نبرد در محور جنوبی لبنان است اما قدرت آتش و آمادگی نیروهای مقاومت در لبنان مانع از حمله نظامی جدید شده و در نهایت شاهد مطرح‌شدن موضع‌گیری این رژیم برای افزایش شهرک‌سازی‌ها هستیم.  ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که تا چند روز دیگر بر کرسی کاخ سفید تکیه می‌زند، رسماً از انتقال پایتختی قدس برای اشغالگران حمایت کرد و گفت: بعد از عهده‌دار شدن زمام اجرایی آمریکا، سفارت این کشور را از تل‌آویو به قدس انتقال می‌دهد. در واقع سال 2017 اگر با چنین موضوعی مواجه شویم دمیدن در انتفاضه سوم و شعله‌ور شدن قیام سرتاسری گروه‌های فلسطینی و مردم منطقه علیه اسرائیل و آمریکاست.

سوریه:

ابتدای سال 2016 با ورود روسیه به‌صورت جدی تر در مسائل سوریه موضع برتری هوایی مطرح شد و شاهد پیروزی‌های مهم زمینی در حلب و دمشق بودیم. طرف‌های معارض و تروریستی انتظار داشتند حلب پایتخت سوریه آزاد نامیده شود و دولت سوریه مجبور شود مناطق تحت تسلط خود را نگه دارد و با تجزیه سوریه کنار بیاید. اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حل آزاد شد و طرح تجزیه سوریه به طور کامل از بین رفت.  سوریه وارد فاز جدید شده که می‌تواند تأثیرات شگرفی در آینده منطقه داشته باشد. طرح صلح سوریه که از سوی ترکیه، ایران و روسیه مطرح گردید، وارد فضای جدید شده و از سویی شامل گروه‌های تروریستی چون القاعده، جبهه النصره وداعش نمی‌شود. در کنار این مقاومت توانست در سوریه به استقرار برسد و تشکیل ارتش چهارم و پنجم بخش نظامی – دفاعی سوریه را تقویت کرده است. سوری‌ها مطمئن هستند با موضع جدید ارتش و پیروزی‌های میدانی می‌توان مبارزه با تکفیری‌ها را ادامه داد. آزاد شدن ارتش عراق از مسئله موصل به‌واقع کمک شایانی به از بین بردن تروریست در سوریه خواهد کرد. 

عراق:

از سال گذشته موضوعات بسیار مهمی در عراق رخ‌داده است. گروه‌های سیاسی طرفدار صدر کمی با دقت نسبت به اوضاع سیاسی عراق می‌نگرند و با تحصن‌ها علیه فساد در عراق کمی منطقی‌تر برخورد می‌کند. مناطق مهمی از موصل، الرمادی و سایر نقاط عراق آزادشده و می‌رود تا در سال آینده موصل نیز آزاد شود و رسماً عراقی‌ها برای نبرد با داعش با درخواست رسمی دمشق به سوریه رفته و در رقه آن‌ها را دنبال کنند.

از منظر سیاسی نیز عراق با تحولی عظیم به نام ائتلاف ملی مواجه است که می‌خواهد تکلیف عراق پس از داعش را معلوم کند. قانون حشدالشعبی نیز در عراق تصویب شد تا قبل از خروج داعش از موصل موضوع حیات و استمرار حشدالشعبی یا همان نیروهای مردمی عراق تثبیت شود. گروهی به دنبال آن بودند تا با خروج داعش از موصل نیروهای مردمی را منحل کرده و از آن‌ها بخواهند داعش را در سوریه تعقیب نکنند اما با تصویب قانون رسمی شدن حشدالشعبی فضا برای این جریان از بین رفت.

یمن:

یمن در سالی که گذشت دست‌خوش تحولات مهمی بود. هرچند رسماً سازمان ملل گزارش خود را به دلیل آنچه نیاز مالی به عربستان می‌نامید، پس گرفت اما صدای مظلومیت یمنی منتشر شد. در این یک سال یمنی‌ها توانستند شورای عالی سیاسی را تشکیل دهند و دولت قانونی را از دل احزاب در صنعا انتخاب نمایند. 

عربستان نیز در سال دوم خود هنوز نتوانسته به صنعا برسد و افکار عمومی جهان بیش از گذشته به چرایی حضور این کشور در یمن حساس شده است. عربستانی‌ها در سال گذشته میلادی به‌شدت مشکل مالی پیدا کردند و شدیداً در معرض کسری بودجه قرار گرفتند. هزینه گزاف عربستان در یمن موجب شده تا این کشور با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری برسد و عربستان مجبور شد تا برای جبران این کسری بودجه توافقات اوپک را امضا کند و درآمد نفتی در هر بشکه افزایش یابد. 

بحرین:

اوضاع بحرین نسبت به سال گذشته پیچیده‌تر شد. در سالی که گذشت بحرینی‌ها با سرکوب‌های بیشتری مواجه بودند که مهم‌ترین آن محصورسازی منطقه الدراز برای دستگیری آیت‌الله عیسی قاسم بود. سلب تابعیت از این مرجع دینی و رهبر انقلاب بحرین خشم مردم این کشور را به دنبال داشت و امکان دارد فضا هرچه بیشتر خشن شود و مسیر انقلاب از یک رفتار فاقد خشونت به یک انقلاب مسلحانه تبدیل شود.

رویداد دیگری که در روزهای پایانی سال 2016 رخ داد، دیدار هیئت صهیونیستی خباد از بحرین بود. اعتراضات فراوانی را به دنبال داشت و تحلیل گران معتقد هستند این دیدار برای عادی‌سازی روابط و فراموش کردن مسئله قدس شریف است.

از سویی با خروج آمریکا از منطقه و شیفت امنیتی به سمت شرق آسیا، انگلیسی‌ها رسماً وارد بحرین شدند تا تعادل نظامی فرا منطقه‌ای را در بحرین حفظ کند. حضور انگلیسی‌ها در منطقه نشان از آغاز فصل جدید تحولات می‌دهد که سال آینده را در برمی‌گیرد. 

سایر مناطق هم با تحولات مهمی همراه بود. قطر و امارات با پیش‌پرداخت‌های کلان سعی می‌کنند تسلیحات مختلفی را خریدار کنند و از سوی دیگر آذربایجان رسماً با رژیم اشغالگر قدس قرارداد تسلیحات سپر گنبد آهنین می‌بندد.