پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون مرکز پژوهشهای مجلس گفت: اروپایی‌ها نگران عدم اجرای برجام هستند.

دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی معاون سیاسی- حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس در گفتگو با  پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ما نیازمند یک دیپلماسی عاقلانه و هوشمندانه هستیم تا در اولویت اول آمریکا قرار نگیریم.

وی با بیان اینکه ما باید سیاست خارجی متوازن را در پیش بگیریم گفت: سیاست خارجی فعال منطقه‌ای و چندجانبه‌گرایی نیز از دیگر ابعاد این سیاست ایران است. به‌ویژه در رابطه با اجرای برجام ما باید یک نوع دیپلماسی فعال را در قبال سایر اعضای 1+5 همچون چین و روسیه و به‌ویژه اروپایی‌ها در پیش بگیریم. 

وی اضافه کرد: چون خود دولت‌های اروپایی نیز نگران مواضع و سیاست ترامپ هستند و احساس نگرانی می‌کنند که برجام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق و نمونه‌های سیاست خارجی واحد اروپا ناکام بماند. البته باید در مورد مواضع ترامپ قدری صبر کرد چرا که هنوز در فضای انتخابات است.

معاون سیاسی- حقوقی مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان ساخت: در اینکه آمریکا و غرب به‌دنبال تغییر رفتار در ایران هستند شک و تردیدی وجود ندارد.

وی افزود: سیاستگذاری ما باید به‌گونه‌ای باشد که آنها موفق به رسیدن به این هدف خود نشوند و راهبردهای سیاست خارجی ما نیز در همین خصوص باید حرکت کند.

وی اضافه کرد: سیاست خارجی یعنی مدیریت منافع متعارض، لذا در دیپلماسی ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در عرصه‌ای که منافع و منابع کم هستند سهمی قابل قبول از این منابع را کسب کنیم باید سیاست‌ها را نیز مدیریت کنیم.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: این به این دلیل است که روابط بین الملل سیال است لذا به این دلیل سیاست خارجی ما هم باید تغییر کند، البته همواره این‌گونه نیست که اصول اساسی سیاست خارجه تغییر یابد.

وی افزود: اصول ثابت سیاست خارجه ــ همانند استکبارستیزی ــ که در قانون اساسی ما آمده است تغییر نمی‌کند، البته سیاست خارجه ایستا نیست و باید سیاست خارجه پویایی داشته باشیم.