پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: نقض برجام از زمان اوباما آغاز شد و در زمان ترامپ ادامه پیدا کرد.

دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: مواردی که در چند هفته اخیر در مورد ایران از سوی آمریکا اعلام شد از جمله اینکه برخی شرکت‌ها و افراد ایرانی را مورد تحریم خود قرار داد. قطعا نقض برجام است. 

وی افزود: البته نقض برجام از زمان دولت قبلی آمریکا آغاز شد؛ هنگامی که اوباما تمدید قانون ایسا را وتو نکرد، برجام نقض شد. 

وی اضافه کرد: تحریم‌های جدید هم اگر اعمال شوند، آنها هم با دستورالعمل رهبری و هم با مواضع ایران در تضاد است. آن اقدامات برجام را تهدید می‌کند و علامتی شدید برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی است تا برای همکاری با ایران، راه احتیاط را در پیش بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات خاطرنشان ساخت: ترامپ از توافق هسته‌ای متنفر است ولی از تبعات پاره کردن آن آگاه است و همین موجب می‌شود تا آن را نقض نکند 

آصفی افزود: البته شاید او می‌خواهد فشارها را افزایش بدهد تا ایران کاری در این باره بکند و همین مساله موجب می‌شود تا ما آگاهانه و با توجه به تبعات آن، اقدامی را انجام بدهیم. اقدام ما باید متناسب با اقدام طرف مقابل باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات با تاکید بر اینکه ترامپ می‌خواهد همان کاری که بوش درباره ایران انجام داد را تکرار بکند گفت: ترامپ می‌خواهد پرونده ایران را امنیتی بکند. بهانه بوش برای امنیتی کردن ایران، فعالیت‌های هسته‌ای‌مان بود و اکنون بهانه آنها برای این امینتی‌سازی، اتهام‌های موهوم درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. 

آصفی افزود: وقتی دولتی، اتباع یک کشور را راه نمی‌دهد و بهانه این کار را جلوگیری از ورود عناصر تروریستی اعلام می‌کند، این اقدام یعنی آن کشور، برای ما تهدید امنیتی است. این سیاست را بوش هم انجام داده بود. 

وی اضافه کرد: وقتی امریکا کشوری را خطر امنیتی معرفی بکند، آن وقت همراه کردن افکارعمومی‌اش نیز کار چندان سختی نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات تاکید کرد: به نظر می‌آید این سیاست به زودی تغییر نکند. همچنین امریکا تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های مختلف واهی مانند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، آزمایش‌های موشکی و حمایت از تروریسم اعمال کرده و با این کار، درصدد دندان نشان دادن و به عبارتی، خط و نشان کشیدن است.