پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سال گذشته رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت قهرمانانه شیخ عدنان یکی از اسرای بارز وابسته به جهاد اسلامی فلسطین سر تسلیم فرود آورد و پس از ۵۵ روز اعتصاب غذای اعتراضی بالاخره او را آزاد کرد. اکنون ما شاهد آغاز اعتصاب غذای بیش از 1500 اسیر فلسطینی هستیم.

مروان برغوثی که 15 سال است در اسارت صهیونیست‌هاست، رهبری این موج اعتصاب غذا را بر عهده دارد و اسرای گروه‌های مختلف فلسطینی مانند حماس، فتح، جهاد اسلامی و غیره در آن مشارکت دارند.

1- نقش مروان برغوثی در این اعتصاب‌ها با آنکه وی از شخصیت‌های مطرح تشکیلات خودگردان است از نکات حائز اهمیت است. وی از رقبای اصلی محمود عباس است و بارها ابومازن را به همکاری با رژیم برای توقف طرح اعتصاب غذا متهم نموده است. برخی رسانه‌های صهیونیستی از تبدیل شدن برغوثی به یک چهره جهانی هشدار داده‌اند.

2- رژیم صهیونیستی با توجه به سابقه اعتصاب‌های پیشین (که فردی انجام می‌شد) و درماندگی‌اش در مقابل اراده اسرا و تن دادن به خواسته یا آزادی‌شان، بسیار نسبت به اعتصاب 1500 فلسطینی دچار ترس شده است.

3- آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز پیشنهاد داد که این رژیم سیاست‌های مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق انگلیس را در رابطه با شیوه تعامل با اسرای اعتصاب کننده غذا در پیش گیرد، یعنی با آن‌ها مذاکره نکند تا اینکه در نهایت از گرسنگی بمیرند. تاچر از این سیاست در جریان اعتصاب غذای رهبران و فعالان ارتش جمهوری ایرلند در سال 1981 استفاده کرده بود و با خودداری از مذاکره با آن‌ها، باعث مرگ 10 نفر از آن‌ها شد!

4- به نظر می‌رسد سلاح اراده اسرای فلسطینی، چالشی جدید برای صهیونیست‌هاست که در مسیر شکوفایی و تأثیرگذاری قرارگرفته و چگونگی واکنش و مدیریت تل‌آویو بسیار بر این مسیر و سلاح فلسطینیان تأثیرگذار خواهد بود.