حکم زدن عطر برای خانمها برای بیرون از خانه چیست؟

 عطر زدن دختر خانمها خارج از خانه ، در محل کار و تحصیل چه حکمى دارد ؟
دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای : فى نفسه مانعى ندارد و اگر موجب جلب توجه نامحرم گردد، از کنار آنها عبور نکنند.
دفتر حضرت آیت الله سیستانی : اگر به قصد تحریک شهوت مرد اجنبی باشد جایز نیست و همچنین اگر عطر به نحوی باشد که عادتا مهیج است در غیر این دو صورت اشکال ندارد؟
دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی : در مورد عطر زدن بانوان در بیرون از منزل، از این کار در روایت اسلامى نهى شده است، ولى چنانچه مقدار کمى براى از بین بردن بوى عرق و مانند آن بزنند مانعى ندارد.
استعمال عطر و ادکلن توسط زنان{T معطر بودن، همیشه خوب و پسندیده است و ثواب دارد؛ حتی برای خانم‏ها و در داخل آشپزخانه. در آداب همسرداری و خانواده، افزون بر معطّر بودن برای همسر، خودِ استعمال کردن بوی خوش نیز ثواب دارد و نیکو است. بنابراین خود معطر بودن، نیک است و تنها استفاده از آن در وضعیتی خاص، تحریم شده است. به بیان دیگر، این‏گونه نیست که استعمال عطر و ادکلن در مکانی مجاز و در مکان دیگر غیرمجاز و حرام باشد؛ بلکه حتی در پستوخانه و آشپزخانه نیز اگر برای خوشایندی دیگران (نامحرم) انجام گیرد، حرام است. استعمال آن در مواردی که باعث خوشایندی و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد، حرام است؛ هر چند در آشپزخانه باشد. لذا خانمها نیز می‏توانند در هر مکانی از آن استفاده کنند؛ مگر جایی و یا به کیفیتی که مورد استشمام و جلب نامحرم قرار گیرد. از این رو، استفاده از بعضی عطرها که فقط خودِ فرد، بوی خوش آن را احساس می‏کند (یعنی عطرهای ملایم و خفیف که دیگران آن را احساس نمی‏کنند) برای خانم‏ها اشکال ندارد؛ به خصوص اگر چادر می‏پوشند. در واقع اگر دیگران (نامحرم) این بوی خوش را احساس نکنند، نه تنها مرتکب حرام نشده‏اند؛ بلکه به ثواب نیز نائل گشته‏اند. کافی است از عطرها و ادکلن‏های خفیف و ملایم استفاده کنند؛ به ویژه استعمال بوی خوش، به هنگام نماز و برای همسر ثواب بسیار دارد. اگر دقت کنید، این حالت اختصاص به عطر و ادکلن ندارد؛ بلکه هر وسیله و کاری اگر با رعایت شرایط به کار گرفته و استفاده شود، پسندیده است.
استفاده کردن زن از لوازم آرایشى از قبیل: استعمال عطر، کرم، سرمه، حنا و... اشکال ندارد ولى باید آن را در برابر نامحرم بپوشاند
از نظر اسلام زن فقط مى‏تواند براى شوهر و محارمش زینت کرده و خود را آرایش دهد؛ اما در هنگام بیرون رفتن از منزل و بین نامحرمان این کار جایز نیست و باید خود را کاملاً بپوشاند و بین اقسام و موارد آرایش فرقى نیست؛ چه براى چشم باشد و چه ابرو و... V}(اجوبه‏الاستفتاآت، ج 2، س 134).{V

برگرفته از پرسمان

حکم عطر زدن برای خانم ها در بیرو ن از خانه
سؤال 3: زدن عطر یا مادة خوشبوی تند برای خانمها در بیرون منزل چه حکمی دارد؟ همچنین پوشیدن جوراب سفید برای خانمها جایز است یا خیر؟
جواب: عطر زدن بانوان اگر موجب مفسده و تحریک نامحرم باشد جایز نیست و از پوشیدن لباسی که جلب توجه نامحرم می نماید اجتناب نمایید. (مسائل جدید ـ از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج2، ص200) .