پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیرمسروری- چند روزی است اروپا در حالتی وحشت به سر می‌برد. حوادث مختلفی در این چند روزه مردم بی‌گناه اروپا را مورد هدف قرار داد و اروپا دوباره سایه ترس را چشید! ترسی که بذرش چند سال قبل سران ناتو و یاران اروپایی‌شان در سوریه کاشتند و حالا وزش این باد سمی مردمان خودشان را مسموم کرده است. سوریه در شرایطی وارد بحران سال ششم خود شده که اروپا هر روز به وضع بدتری از حملات تروریستی آسیب می‌بیند. پرونده سوریه از طرفی به یک چالش امنیتی تبدیل‌شده و از طرف دیگر غرور سیاسی غربی اجازه نمی‌دهد حل‌وفصل شود.

6 سال قبل بسیاری از سران کشورهای غربی و حتی منطقه‌ای به اسم حمایت از گروه مخالف بشار اسد دست به حمایت از گروه‌های تکفیری – تروریستی زدند و درنهایت با تشکیل داعش در سوریه، تروریسم سخت به‌یک‌باره پدید آمد. اروپایی‌ها امروز در تصمیم‌گیری غلط سیاستمدارانی افتادند که راهی جز حمایت از تروریسم را دنبال نکردند و در نتیجه، اروپا را به آتش کشیدند. اسپوتنیک نوشت: «داعش طی بیانیه‌ای مسئولیت حمله در مرکز بارسلونا را بر عهده گرفت» اما سؤال اینجاست. چگونه در اتحادیه‌ای که بزرگ‌ترین مرکز رصد و مانیتورینگ فضای مجازی را دارد و ورود و خروجش تحت کنترل نهادهای مختلف امنیتی است چنین حوادثی رخ می‌دهد؟! چرا اروپا در وحشت به سر می‌برد اما دستگاه‌های امنیتی آن نتوانسته‌اند برای مهار این قضیه کاری کنند.

دو احتمال مهم در پاسخ به این سؤال وجود دارد:

الف) داعش کنترل‌شده

طرح داعش کنترل‌شده توسط آمریکا در سوریه در حال اجرا است و به دنبال آن آمریکایی‌ها به دنبال بازسازی داعش در نوار مرزی غربی سوریه و منطقه دیرالزور هستند. داعش کنترل‌شده نیاز به توجیه بین‌المللی دارد و استمرار حضور برای مبارزه با آن این پازل را تکمیل می‌کند. حوادثی از این دست ضمن همراهی افکار عمومی به ائتلاف مبارزاتی آمریکا در برابر داعش مشروعیت بین‌المللی می‌دهد و حتی می‌تواند شورای امنیت را به‌پای حمایت از آن بکشاند. آمریکا در حمله به داعش در رقه به دنبال همین داعش کنترل‌شده و رها شدن در دیرالزور بخشی از این پازل طراحی شده است.تا به امروز آمریکا توانسته با استفاده از فضای رعب‌آور پس از حملات تروریستی در داعش، حضورش در سوریه را توجیه کند. ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله تروریستی به بارسلونا در توییتر خودش نوشت: « بررسی کنید و ببینید که ژنرال پرشینگ آمریکایی در زمانی که تروریست‌ها دستگیر می‌شدند، با آن‌ها چه‌کار می‌کرد. دیگر هیچ تروریست افراطی اسلامی به مدت ۳۵ سال وجود نداشت.» بهره‌برداری ترامپ از این حادثه و همچنین نمونه‌های دیگر رسانه‌ای نشان می‌دهد، پروژه داعش کنترل‌شده بیش از پیش جدی دنبال شده و رسانه‌ها از این عملیات بهره‌برداری می‌کنند.

ب) حفره اطلاعاتی

حفره اطلاعاتی در دستگاه‌های اطلاعاتی غربی  اگر جدی باشد تنها دلیل آن قطع همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی است که به‌صورت جدی با داعش مبارزه کرده‌اند. محور مقاومت به‌ویژه دولت‌های ایران،  سوریه و عراق تجربه خوبی در مبارزه با داعش دارند و بارها طرح‌های تروریستی این گروهک را خنثی کردند. پیش از این نیز بعضی از کشورهای غربی با اعزام هیئت‌هایی از همکاری اطلاعاتی میان خود و سرویس اطلاعاتی سوریه استقبال کردند. وجود حفره اطلاعاتی میان مرکزیت داعش و تشکیل چتر اطلاعاتی بزرگ‌ترین ضعف مقابله با داعش در اروپا است. بسیاری از ستیزه جویان داعشی پس از مهاجرت به سوریه و آموزش نظامی در این منطقه، به کشورهای خود باز میگردند که همین امر سبب عملیات تروریستی گسترده در اروپا می‌شود.

عملیات تروریستی داعش در بارسلونا نشان داد هر دو احتمال وجود دارد و به‌صورت جدی هم دنبال می‌شود. گروه تروریستی داعش علاوه بر تقویت خود و تکثیر در جهان، گام‌های مهمی برداشته که مهم‌ترین آن اسلام هراسی است. کاشت اروپا در سوریه حالا دامنش را گرفته و به این راحتی‌ها هم از بین نمی‌رود.