پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- پس از خروج سلمان از عربستان و واگذاری حکومت به محمد بن سلمان سیاست های عربستان در حال تغییر برای تنش زدایی با کشورهای منطقه است. عادل الجبور رسما از ماندن بشار اسد سخن گفت و با مخالفان سوری دیدار نکرد. پیش از این نیز وی در حاشیه اجلاسیه ترکیه با وزیر خارجه ایران دیدار سرپایی داشت و از ایران درخواست کمک نمود.  قبل تر از این نیز عربستان با نزدیک شدن به گروه های داخلی عراق بر آن بود تا این کشور را واسطه رایزنی های سیاسی میان ریاض و تهران کند و سطح روابط سیاسی را میان ایران و عربستان بهبود بخشد. عربستان دریافت در پرونده سوریه جایی برای او نیست و در عراق نیز با وجود حشدالشعبی برای عربستان نمی توان آینده ای به غیر از هماهنگی با تهران دید. در یمن نیز پرونده بسیار پیچیده شده و روزانه یمنی ها با هدف قرار دادن دو استان نجران و عسران، ریاض را با چالشی جدی مواجه ساخته و اخیرا در یک ماه گذشته هر هفته با شلیک دو موشک راهبردی مناطق استراتژیک عربستان مورد هدف قرار گرفته است. 

به نظر می رسد عربستان در دولت جدید محمد بن سلمان به دنبال تغییر راهبردهای منطقه ای است. او توانسته ژاندارمی منطقه را از آمریکا به دست آورد و با قرارداد 100 میلیارد دلاری پای آمریکا را در حمایت از تاج و تخت آل سلمان تقویت کند اما بدون تنش زدایی با کشورهای منطقه ای نمی تواند قدرت را به محمد بن سلمان منتقل کند. کافی است درگیری های منطقه ای به داخل عربستان کشیده شود و چالش مهم انتقال قدرت به یک تسویه سیاسی و کشتار شاهزادگان تبدیل شود. چیزی از خاندان سعودی باقی نمی ماند و عربستان به یک باره با بحران تجزیه مواجه می شود. عربستان در هفته هایی که گذشت برای راضی کردن شاهزادگان و شورای بیعت راه طولانی را در پیش گرفت و سرانجام با انتقال قدرت از خاندان سعودی به خاندان سلمان مسیر برای انتقال قدرت سیاسی هموار ساخته است و بعید است با یک اشتباه راهبردی این مسیر را مخدوش سازد. عربستان درچند ماه اخیر اشتباهات مهلک راهبردی داشته و تلاش دارد تا در دوران محمد بن سلمان دوران بلند مدتی برای ساخت عربستان باشد.

عربستان محمد بن سلمان قرار است عربستان پیشرو در ساخت و ساز و امنیت در منطقه تبدیل گردد . در طرح های 2030 عربستان میخواهد بخش مهمی از کشورش را در اختیار جهانگردان قرار داده و با ساخت و ساز فراوان از رقبای منطقه ای خود همچون قطر و امارات جلو بیفتد. از طرف دیگر محمد بن سلمان، جوان است و می تواند حداقل سی سال حکومت این کشور را در اختیار داشته باشد.

هر فردی هم باشد نمیخواهد سلطنت را با پرونده های مهمی چون عراق، سوریه، بحرین، یمن و مهمتر از آن قطع روابط با ایران به راحتی آغاز و بخش قابل توجهی از سرمایه و امکانات را در بازساری کشور حفظ کند.

بر همین اساس مهمترین سیاست محمد بن سلمان تغییر راهبردها نسبت به موضوعات منطقه ای است. البته این تغییر راهبردها با شکست های پیاپی عربستان از محور مقاومت به دست آمد و این کشور مجبور شد تا به تغییر راهبرد تمایل پیدا کند. به عبارت دیگر باید شاهد فشارهای بیش از این به حاکمان عربستان برای تغییر راهبرد باشیم .

زیرا منطقه دست خوش تغییراتی خواهد شد که در آینده ابدا به نفع محور استکبار و ضد مقاومت نیست. کمربند ایران، عراق ، سوریه و لبنان کامل شده و با وجود نیروهای حشدالشبعبی و نیروهای مقاومت در سوریه و عراق، دست مقاومت بلند تر از گذشته می تواند دشمن را هدف قرار دهد. محاصره عربستان از شمال و جنوب نیز دیگر موضوعی است که عربستان را در تنگنای راهبردی قرار خواهد داد.