پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سرعت اعطای آزادی به زنان عربستان طی چند ماه اخیر، در طول 87 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در ادامه برخی از این اقدامات زنانه‌! عربستان می‌آید؛

فتوای ناقص العقل خواندن زنان از سوی مفتی عسیر،خاشقجی کارشناس سیاسی برجسته‌ی عربستانی را به واکنش انداخت و در  توئیتی گفت: « هرگاه «وجهه» عربستان بهبود می یابد، بازداشت های توجیه ناپذیر یا چنین مفتی هایی، آن را دوباره خراب می کنند.»

 در هشتاد و هفتمین سالروز جشن ملی عربستان برای اولین بار زنان این کشور به ورزشگاه راه یافتند و در واقع ورزشگاه 40 هزار نفری ملک فهد ریاض را فتح کردند!

برای اولین بار در عربستان یک زن به عنوان معاون شهردار انتخاب شد. إیمان عبد الله الغامدی معاون شهردار استان الخبر شد.

یک زن نیز برای نخستین بار به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا منصوب شد.

و در نهایت ملک سلمان در حکمی ملوکانه، حق رانندگی را به زنان این کشور اعطا کرد.

طیف علمای تأثیرگذار در عرستان نیز با این تغییرات موافقند به گونه‌ای که به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در فتوای هیئت کبارالعلما، هرچه کرامت زنان را تأمین کند منافی با دین نیست و اصل رانندگی زنان نیز با اصول اسلامی منافاتی ندارد. در متن فتوای هیئت کبار العلما آمده است که پادشاه عربستان تنها مرجعی است که می‌تواند منافع و مصالح را تشخیص داده و اعمال کند. این فتوا عملا مجوز شرعی فرمان ملوکانه‌ی سلمان است.

جمع‌بندی:

با توجه به شواهد ذکر شده و اقداماتی که از سوی عربستان انجام شده، می‌توان گفت که این کشور در آستانه‌ی یک تغییر فرهنگی است؛ تغییری که به نظر می‌رسد طی هفته‌های آتی جدی‌تر شده و تنها به اعطای برخی آزادی‌ها به زنان نیز محدود نمی‌ماند. مرد اصلی این تغییرات را باید محمد بن سلمان دانست. او عربستان جدید را با تغییرات فرهنگی، برای پادشاهی‌اش آماده می‌سازد.