پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: دو مشکل ریشه‌ای که در اقتصاد ایران وجود دارد، حجم بزرگ دولت و حاکمیت و نیز ناکارایی و فساد است که هر راه‌حلی را مشکل می‌کند.

سعید اسلامی‌بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و تحلیلگر رسمی بین‌المللی سرمایه‌گذاری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: برای هر مشکلی، اگر چند راه‌حل هم داده شود، همین راه‌حل‌ها وقتی برای پیاده‌سازی در سیستم قرار می‌گیرد، فساد اجرایش را سخت می‌کند و بنابراین باید اجماع و عزم جدی‌تری وجود داشته باشد. پس راه‌حل‌ها نیز پیچیده است.

وی افزود: در اقتصاد ایران، نگرانی بلندمدتی هم وجود دارد که فارغ از گرایش سیاسی، گرایش اقتصادی هم نگران‌کننده است، به این معنا که جناح سیاسی متمایل به طیفی که بر این باورند که نقش دولت باید کمرنگ و امور به دست بخش غیردولتی سپرده شده و مکانیسم بازار حاکم شود، اکنون همه امور انتخابی را در دست دارند و باید پاسخگویی کامل وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما این نگرانی وجود دارد که به دلیل دیر تصمیم گرفتن و دیر متوجه شدن آنها، این طرح‌ها با شکست مواجه شود و بنابراین اندیشه‌ای بر اقتصاد ایران حاکم شود که بسیار خطرناک است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و تحلیلگر رسمی بین‌المللی سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه در مورد رشد فعلی اقتصاد ایران نیز تردیدی وجود ندارد که رشد اقتصادی کنونی، متناسب با ظرفیت‌های اقتصاد ایران نیست گفت: وضعیت بهتر از سه سال گذشته است؛ اما نکته اینجاست که مشکل بزرگ بیکاری و برخی دیگر از چالش‌ها با این نرخ رشد حل نمی‌شود. اینها به نظرم مساله اقتصاد ایران را پیچیده و بزرگ می‌کند.

اسلامی‌بیدگلی افزود: البته تاکنون، سیگنال‌هایی داده شده ولی متناسب با این مریض سرطانی نبوده و به نحوی جدی نیست. یکی از سیگنال‌ها این بود که اعضای شورای پول و اعتبار، اکنون جدی‌تر از گذشته هستند و در حد وزیر و معاون رئیس‌جمهور در آن حضور دارند تا مشخص شود که سیطره بانک مرکزی در شورای پول و اعتبار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این‌گونه سیگنال‌ها‌ به اقتصاد داده می‌شود؛ ولی سرعت و اثرگذاری آن کم است و البته با چالش‌هایی در حوزه فساد نیز مواجه هستیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و تحلیلگر رسمی بین‌المللی سرمایه‌گذاری خاطرنشان ساخت: یکی از نگرانی‌های جدی اقتصاددانان هم موضوع برگشت تورم است که به هر دلیلی از جمله سیاستگذاری اشتباه ممکن است رخ دهد و این جای نگرانی جدی دارد.

اسلامی‌بیدگلی افزود: حدس این هست که بازار مسکن، حرکت جدی‌تری از تورم نداشته باشد اما نشانه‌های رونق در بازار مسکن مشاهده می‌شود. البته این بازار ظرفیت جهش ندارد و البته حجم بزرگی از معاملات مسکن، در خانه‌های زیر 75 متر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اینکه خانه‌های کوچک‌تر، نرخ رشد بالاتر از تورم داشته باشند، اساساً نمی‌تواند به کل بخش مسکن تعمیم داده شود. پس بخش مسکن، رونق بیشتری نسبت به تورم خواهد داشت. البته همه این شرایط در حالی است که تورم بالا برنگردد چراکه در آن صورت همه معاملات در بخش‌های مختلف از جمله مسکن بر هم می‌خورد.