طبق قراردادی که میان ایران ایر و ایرباس بسته شده، 85 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ورود 100 فروند ایرباس خریداری شده باید از طریق فاینانس تامین شود و 15 درصد باقی مانده را طرف ایرانی پرداخت کند.

ایران ایر در طول ماه های ابتدایی عقد این قرارداد با فراهم کردن مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده، 3 هواپیمای جدید خود را تحویل گرفت و برنامه ریزی دقیق برای تحویل هواپیماهای بعدی در سال های آینده را در دستور کار قرارداد.

در طول ماه های گذشته ایران با استراتژی دقیقی که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به منافع ملی پیگیری شده است موضوعات مربوط به قرارداد فاینانس را پیگیری کرد و صحبت های جدید فخریه کاشان در گفت و گو با ایسنا نشان می دهد این مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد.

در این شرایط در طول روزهای گذشته گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به نهایی نشدن فاینانس ایران ایر، ایرباس هواپیماهای ساخته شده برای ایران ایر را به دیگر ایرلاین ها فروخته است و تکلیف هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران مشخص نیست.

هرچند این مسئله با تکذیب رسمی قائم مقام آخوندی مواجه شد، اما جدای از آن دو اصل محرز در صنعت هوایی جهان نشان می دهد این خبر از ابتدا مبنای درستی ندارد.

از یک سو شرکت های سازنده هواپیما از ابتدا ساخت یک فروند هواپیمای مسافرتی جدید را به نام یک شرکت خاص کلید نمی زنند و تنها در جزییات کابین یا انتخاب هایی مانند رنگ و جنس صندلی که در مراحل پایانی کار اضافه می شوند، شرکت ها نظرات خود را نهایی می کنند. از این رو فروختن هواپیمایی که برای ایران ایر ساخته شده به دیگر شرکت های هواپیمایی ممکن نیست.

از سوی دیگر تحویل نهایی هواپیما به شرکت سفارش دهنده منوط به نهایی شدن بحث های مالی هواپیماست و همانطور که ایرباس تحویل شده به ایران ایر در ابتدا از سوی شرکت دیگری سفارش داده شده بود و به ایران رسید، ایران ایر نیز هواپیماهای سفارشی خود را از دست نمی دهد، بلکه به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس و جابجایی پول، طبق برنامه زمان بندی شده ابتدایی هواپیماهای ایران تحویل می شود. موضوعی که با توجه به اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی شدن مذاکرات فاینانس، به نظر می رسد در آینده نزدیک به مرحله اجرا خواهد رسید.