آئین سنتی خنچه برون در دامغان برگزار شد

با حضور جمعی از بانوان دامغانی و طبق یک آداب و رسوم قدیمی همه ساله و به میمنت فرخنده سالروز گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) آئین خنچه برون در دامغان برگزار شد.

دی این آئین که دارای قدمتی بالغ بر ۵۰سال است جمعی از بانوان دامغانی با در دست گرفتن مجمعه های که در آن شیرینی، آجیل، شکلات و مواد غذایی قرار دارد به نیت بر آورده شدن حاجات از محل زینبیه تا حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) را روی دستان خود حمل می کنند و با ذکر صلوات این اجناس توزیع می شود.

یکی از بانوان دامغانی حاضر در این آئین اظهار داشت: این حرکت را یک سنت باارزش و معنوی می دانیم و به آن احترام می گذاریم  و به نیت میلاد حضرت زهرا (س) آن را هرساله برگزار می کنیم.

زهرا موسوی گفت: امیدواریم با این حرکت ارزشمند بتوانیم حاجات و نیازهای خودمان را از آن بانوی دو عالم بگیریم و آن را به دیگر نسل ها منتقل کنیم.

یک خانم دیگر نیز این حرکت بس مقدس و به یادماندنی را ارج نهاد و افزود: افتخار ما زنان این است که در روز میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) با حمل این مجمعه ها ولادت آن بانوی گرامی اسلام را جشن بگیریم  و در برگزاری هرچه بهتر جشن سهیم باشیم.