تسریع در پاک کردن بخش‌های رنگ آمیزی شده برج چهل دختران سمنان

آرزو گلکار ضمن بیان اینکه بخشی از دیوار این برج تاریخی در ایام نوروز و توسط افراد ناآگاه رنگ آمیزی شده است، افزود: در ایامی که اداره میراث فرهنگی در تدارک استقبال شایسته از مسافران نوروزی بود، دیوار برج چهل دختران رنگ آمیزی شد.

وی این امر را موضوعی باور نکردنی دانست و گفت: اگرچه مالکیت معنوی برج چهل دختران با اداره میراث فرهنگی است اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش آموزی واقع شده است و این اثر امانتی در دست آن سازمان بوده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان بر پاک کردن رنگ از دیوار برج تاکید کرد و گفت: بخشی از قسمت رنگ شده پاک شده و باید تمامی بخش ها زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی پاک شود.

گلکار افزود: در دهه‌های گذشته، برای ارتقای امنیت برخی از بناهای تاریخی، مدارس را در محدوده این بناها می ساختند تا حفاظت بیشتر شوند و بناهای بسیاری در کشور در این شرایط هستند و این در حالی است که سازمان دانش آموزی باید از این اثر حفاظت می کرد.

وی گفت: هر نوع اقدام در خصوص آثار تاریخی ثبت شده باید زیر نظر ادارات میراث فرهنگی انجام شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان با ابراز تاسف از موضوع پیش آمده گفت: این امر نشانگر آشنا نبودن عده ای با آثار تاریخی و بی توجهی به نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی است و در صورت اثبات کوتاهی و تقصیر، با متخلفان به شکل قانونی برخورد می‌شود.

بر اساس ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود.

در محلات ثلاث سمنان ، در کنار خیابان حکیم الهی، بین دو محله «کوشمغان» و «زاوغان» برج قدیمی که به «چهل دختران» معروف است دیده می شود. مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده، نسبت می دهند.

به احتمال بسیار، این برج از بقایای آتشکده یا مکان متبرک زردشتیان در محلات بوده است، بعضی از مردم معتقدند این برج، دیری بوده که چهل دختر تارک دنیا در آن سکنی داشتند.

این بنا، از گل و خشت ساخته شده و به شکل هشت ضلعی است و هم اکنون در حیاط مدرسه ای قرار گرفته است.