باز هم مرگ یک یوزپلنگ ایرانی در اثر تصادف

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی  از جان باختن یک یوزپلنگ ماده ایرانی در اثر برخورد با خودروهای عبوری خبر داد.

هومن جوکار اعلام کرد: این اتفاق شب گذشته در محور شاهرود به سبزوار همجوار با پارک ملی توران رخ داده است که متأسفانه به جز سال گذشته هر سال در همین محور حادثه مشابهی رخ داده و از شمار معدود یوزپلنگ‌های باقی‌مانده کم کرده است.

 

به گفته وی یوزپلنگ تلف شده ماده بوده است اما برای بررسی اینکه این یوزپلنگ ماده باردار بوده یا خیر باید بررسی‌های بیشتری انجام شود که به همین منظور تیمی شامل کارشناس سرشناس به حوزه استفان استروفسکی راهی منطقه شده‌اند.

 

جوکار تأکید کرد: هنوز از روی لاشه مشخص نشده است که یوزپلنگ تلف شده مربوط به پارک ملی توران بوده و یا میان دشت است.

 

به گفته وی از زمانی که با روشن شدن هوا این اتفاق مشخص شده است گروهی مشغول ردزنی و گشت در مسیر بوده‌اند که تا الان هیچ گزارشی مبنی بر وجود توله یافت نشده است. با این حال تیم گشت توانسته‌اند مسیر عبور یوزپلنگ را مشخص کنند که از میاندشت به سمت توران بوده است. 

 

وی تصریح کرد: مساله تصادفات جاده‌ای یکی از معضلات بزرگ ما بوده است این جاده کریدور از پارک ملی توران به مناطق شمالی همچون میاندشت است.

 

مدیر مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: سال گذشته در همین رابطه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا این منطقه به عنوان منطقه حادثه خیز مشخص شود که وزارت راه در این باره از ما دلایل فنی و مدارک خواست و با فردی که قبلاً در این باره، هم در ایران و هم در دیگر نقاط جهان فعالیت‌هایی انجام داده بود طرحی را آغاز کردیم.