چشمه علی دامغان در آستانه تبدیل شدن به «باغ ایرانی»

معصومه داوودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان از اجرای طرح ساماندهی مجموعه چشمه علی دامغان خبر داد.

وی به علت قطع درختان کهن چشمه علی اشاره کرد و افزود: درختان مجموعه تاریخی قاجاریه چشمه علی درختانی تنومند شده بودند که هم جلوی دید آثار تاریخی را می گرفتند و هم خطرات جانی، مردم و بازدید کنندگان را تهدید می کرد از این رو این درختان که به نوعی غیر مثمر شناخته شدند قطع گردیده بودند.

 

 

داوودیان تصریح کرد: پس از قطع درختان غیر مثمر، اکنونکاشت درختان جدید و ساماندهی فضای مجموعه چشمه علی  صورت گرفته است که این مجموعه بار دیگر جانی دوباره گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: این بهسازی و انجام طرح جامع با هدف بازگرداندن و شبیه سازی این مجموعه تاریخی به تصویر موجود این مجموعه در دوره قاجاریه انجام می شود.

معصومه داوودیان خاطر نشان کرد: کاشت درختان در مرحله جدید با مشارکت کارشناسان ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری و میراث فرهنگی انجام می شود و تمامی مراحل کاشت و نگهداری به صورت دقیق و کارشناسی شده می باشد.

 

 

وی افزود: کاشت درختان تبریزی 10 ساله، کاشت درختان چنار، سپیدار تبریزی و کاشت گل‌های متنوع بابونه، مریم گلی و گیاهان دارویی و گل های فصلی فضای مطبوعی در مجموعه چشمه علی ایجاد کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان عنوان کرد: چشمه علی دامغان پس از انجام برخی از اقدامات مرمتی و بهسازی قابلیت ثبت به عنوان باغ ایرانی  و پس از آن قرار گرفتن در ردیف باغ های ملی و ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد .