بیماری هزار چهره در کمین دام های استان سمنان

تب مالت از جمله بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از طرق مختلف به ویژه از طریق تغذیه مواد آلوده می تواند انتقال یابد.

این  بیماری ناشی از باکتری بروسلوز، یک باکتریایی داخل سلولی اجباری است که به محض درگیر شدن دامها،عامل بیماری داخل سلول رفته و لذا مادام العمر با دام می ماند و باعث بروز سقط جنین، تولید شرآلوده و انمتقال به دامهای دیگر و انسان می شود.

تب مالت از بیماری های مهمی است که از راه مصرف شیر و محصولات لبنی به انسان منتقل می شود.

بر همین اساس برای اینکه به این بیماری مبتلا نشویم باید از مصرف شیر غیر پاستوریزه خودداری کرد و یا به مدت 5 دقیقه جوشانده شود و و هنگام سر و کار داشتن با حیوانات از دستکش، ماسک و وسایل محافظتی استفاده کرد و دام ها را واکسینه کرد.

واکسیناسیون بیش از 2 هزار راس دام سبک و سنگین در استان

در همین زمینه محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه در سه ماهه اخیر حدود 14 دام سبک و سنگین مبتلا به بیماری بروسلوز در این استان شناسایی و معدوم‌سازی شده است، گفت: 11 راس گاو و 63 راس گوسفند در سال 94 به این بیماری مبتلا شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه 4 کانون بیماری تب مالت در استان رویت شده است افزود: در شهرستانها سرخه و آرادان یک کانون و در شهرستان گرمسار 2 کانون این بیماری مشاهده شده است.

سعیدی با درخصوص پیشگیری بیماری تب مالت در دام ها گفت: در حوزه کنترل و پیشگیری در  دام های جوان واکسیناسیون انجام می شود که ایمنیت ایجاد کند و در دام های بالغ تست و کشتار انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه اظهار کرد: 917 راس گاو و بیش از 1300 راس گوسفند در مقابله با بیماری بروسلوز در سه ماهه اول 95 واکسینه شدند.

سعیدی با بیان اینکه هزینه واکسن به ازای هر راس دام سنگین 4هزار تومان و هر راس دام سبک 3 هزار تومان است، گفت: دامداران سراسر استان باید این واکسیناسیون را برای دام های خود جدی بگیرند تا از این بیماری پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دام سنگین به دامداران خسارت پرداخت می شود، اظهار کرد: در حوزه دام سبک از نظر اعتباری امکان پرداخت خسارت وجود ندارد و به همین علت در این حوزه با چالش روبرو هستیم.

به گفته  مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، کنترل بیماری بروسلوز در بین دام سبک و سنگین  از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی آن جلوگیری خواهد کرد.

سعیدی همچنین تصریح کرد: این بیماری، قریب به 25 درصد کاهش تولید را باعث می شود و ضایعاتی را در تولید شیر و پشم ایجاد می کند.

وی به همه دامدارن توصیه کرد: نکات بهداشتی در محیط پرورش دام و جایگاه آنها رعایت شود و هرگونه علائم مشکوک از جمله سقط جنین را اطلاع رسانی فوری داشته باشند.

سعیدی ادامه داد: رعایت اصول امنیت زیستی و مهار زیستی شامل دفن و سوزاندن جنین های سقط شده و ترشحات مربوطه و ضدعفونی کردن جایگاه دام، رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در کنترل و پیشگیری از بیماری موثر است.

نظام دامپزشکی برای واکسیناسیون و نظارت باید تقویت شود

مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان با اشاره به شیوع بیماری تب مالت  در استان از 2 سال اخیر گفت: در شاهرود، گرمسار و میامی این بیماری افزایش داشته است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان، بیشترین گزارش بیماری تب مالت در سال های گذشته در شهرستان شاهرود بوده است.

شادنوش با اشاره به اینکه نظام دامپزشکی برای واکسیناسیون و نظارت باید تقویت بیشتری شود، اظهار کرد: دامداری های صنعتی باید توسعه یابد و  نظارت قوی تر بر دامداری های سنتی صورت گیرد تا از شیوع این بیماری پیشگیری شود.