یوزپلنگ ایرانی
در
فنلاند دیده می‌شود

محمد منتظرحجت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: اثر مستند «تنهاوش» که به روایت زیست یوزپلنگ ایرانی در زیست‌گاه پارک ملی کویر در غرب استان سمنان پرداخته از محصولات این مرکز است.

وی با بیان اینکه این مستند در بخش رقابتی جشنواره فنلاند پخش می‌شود، افزود: مستند «تنهاوش» برای اولین‌بار است که در یک جشنواره خارجی به نمایش درمی‌آید.

مدیرکل صداوسیمای مرکز سمنان از فتح‌اله امیری به‌عنوان کارگردان این فیلم مستند نام برد و تصریح کرد: استان سمنان از تنوع بالایی در حیات‌وحش برخوردار است و از این رو ظرفیت خوبی برای ساخت مستندهای حیات‌وحش در  استان وجود دارد.

منتظرحجت با بیان اینکه جشنواره VAASA فنلاند هر دو سال یک‌بار در مهرماه برگزار می‌شود، اضافه کرد: این جشنواره که سابقه‌ای بیش از 14 سال دارد به صورت تخصصی به موضوع حیات‌وحش و فیلم‌های علمی-پژوهشی می‌پردازد.

وی از یوزپلنگ به‌عنوان نماد حیات‌وحش استان سمنان و کشور ایران نام برد و گفت: اهمیت این گونه تا آنجا است که در جام جهانی گذشته نقش این گونه نادر و در خطر انقراض بر پیراهن ملیپوشان کشورمان نیز نقش بست.

مدیرکل صداوسیمای مرکز سمنان با بیان اینکه جمعیت یوزهای ایرانی بر اساس آخرین آمارها حداکثر یک عدد دو رقمی است، یادآور شد: ساخت و پخش فیلم‌هایی از این دست به حفظ این گونه در خطر که امروز زیستگاه آن تنها محدود به ایران شده، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز سمنان تاکنون چندین اثر در خصوص حیات‌وحش استان سمنان تهیه کرده است، افزود: رسانه‌ها می‌توانند با پرداختن به اهمیت حیات‌وحش به حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض کمک کنند.

به گزارش ایسنا، یوزپلنگ آسیایی که در گذشته‌های نه‌چندان دور زیستگاهی به وسعت همه آسیا داشته امروزه تنها در تعدادی از زیستگاه‌های ایران زیست دارد و از این رو بیشتر به یوزپلنگ ایرانی شهرت یافته است. زیستگاه‌های توران و پارک‌ملی کویر از جمله زیستگاه‌های مهم استان سمنان هستند که بخش قابل توجهی از یوزهای ایرانی را در دل خود حفظ کردند.