بهره برداری از پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

علیرضا عرب امیریرییس دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهروددر گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار شاهرود با بیان اینکه دانشگاه های نسل سوم به عنوان دانشگاه های کارآفرین معرفی شده اند گفت: برنامه های درسی دانشگاهی آنها در جهت کاربردی نمودن مطالب و طراحی رشته ها متناسب با آمایش سرزمین و نیازسنجی آموزشی در کشور با هدف افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به کارآفرینی از طریق ایجاد دوره های عملی، تاکید بر پرورش قوه خلاقیت و مهارت های ادراکی دانشجویان و تاکید بر همکاری متقابل و اثر بخش دانشگاه و صنعت انجام می گیرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای انقلاب در سال 58 در خصوص واگذاری پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود به مدرسه عالی معدن شاهرود گفت: تونل ها و تاسیسات مورد نیاز این معدن با همت ایرج پیروز ریاست وقت مدرسه عالی معدن شاهرود طراحی و احداث شد.

رییس دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرودبا بیان اینکه از این مجموعه تا سال 65 به طور مستمر برای آموزش دانشجویان استفاده می شود و پس از آن تا مدتها متروک ماند اظهار کرد: از بهمن ماه سال 94 عملیات بهسازی، تکمیل و بهره برداری از این مجموعه کم نظیر ملی آغاز شده است.

عرب امیری با اشاره به بازدید دکتر فلورین سنگسمید مشاور امور گردشگری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) از معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود اشاره کرد و گفت: وی در بازدید از این معدن آموزشی اذغان کرد که این معدن آموزشی از نظر ژئوتوریسمی و اکوتوریسمی بسیار ویژه و دارای توانمندی های بالا است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص علم ژئوفیزیک اکتشافی بیان کرد: ژئوفیزیک اکتشافی دانشی است که با اندازه گیری خواص فیزیکی مواد سطح زمین، ساختارها و جنس آنچه تا عمق بیش از 5 هزار متری زیر زمین مدفون است را مشخص می کند.

عضو انجمن ژئوفیزیک دانان اکتشافی امریکا ادامه داد: به عنوان مثال با اندازه گیری میدان مغناطیسی زمین از روی سطح، می توان ذخایر آهن زیرسطحی را کشف نمود، یا با اندازه گیری جریان الکتریکی از روی سطح زمین می توان سفره آب های زیرسطحی را اکتشاف کرد و یا با اندازه گیری مقدار مواد رادیو اکتیو روی سطح زمین می توان ذخایر زیرسطحی اورانیوم را شناسایی نمود.

عرب امیری با بیان اینکه ده نفر عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود تمام وقت و از اساتید زبده و متخصص کشور هستند اعلام کرد: همچنین این دانشکده دارای چهار گرایش کارشناسی ارشد مهندسی ژئو فیزیک شامل ژئو الکتریک، زئو مغناطیس، گرانی سنجی و لرزه شناسی به دانشجویان است.

وی با بیان اینکه مهم ترین و کلان ترین پروژه های ارتباط با صنعت تاریخ دانشگاه صنعتی شاهرود در زمینه ژئوفیزیک است تصریح کرد: غالب تجهیزات روز و مدرن ژئوفیزیکی دنیا در اختیار دانشگاه صنعتی است و از نظر تجهیزات هیچ دانشگاه، موسسه یا شرکت دولتی و خصوصی همپای دانشگاه صنعتی شاهرود نیست.

رییس دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرودتست سایت ژئو فیزیک را گستره ای دارای یک یا تعدادی ساختار مدفون با ویژگی های فیزیکی متفاوت با محیط اطراف خود عنوان کرد و گفت: تست سایت امکان اعتبارسنجی نتایج برداشت های پروژه های صنعتی ژئوفیزیکی، امکان تحقیق و بررسی روش های جدید برداشت ژئو فیزیکی، تحقیق و بررسی روش های جدید برداشت ژئوفیزیکی، صرفه جویی در هزینه ها به دلیل کم شدن فاصله بین محل برداشت و آموزش و امکان تعریف پروژه های تحقیقاتی ژئوفیزیکی بسیار نزدیک به واقعیت را دارد.

عرب امیری طراحی و دفن هشت ساختار مختلف در زیر زمین، امکان انجام همزمان عمده برداشت های ژئوفیزیکی وامکان اکتشاف آب، آلودگی های زیرزمینی، اکتشاف آهن، مخازن هیدروکربنی، ساختارهای شیب دار، اهداف باستانی و مدفون نظامی و زمین شناسی مهندسی را از ویژگی های تست سایت دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان کرد.