آب خلیج فارس به‌شدت "آلوده" است

پرویز کردوانی ظهر امروز در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان اظهار داشت: امضای منتسب به بنده پای نامه سرگشاده به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتقال آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران غیر کارشناسانه است؛ جعلی بوده و واقعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه از جاهای مختلف شنیده است که نام او به‌عنوان یکی از امضاءکنندگان در نامه سرگشاده به مقام معظم رهبری در مخالفت با انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران وجود دارد تصریح کرد: من اصلاً چنین نامه‌ای را امضاء نکرده و از آن بی‌اطلاع هستم.

چهره ماندگار علم جغرافیای کشور با بیان اینکه پخش این خبر در برخی رسانه‌ها و از سوی برخی افراد به مقاصد خاص صورت گرفته است؛ آن را نوعی بی‌اخلاقی عنوان و خاطرنشان کرد: برخی انتقادها و مخالفت‌ها با انتقال آب از دریای خزر به مرکز کشور «سیاسی» است.

کردوانی با اشاره به اینکه امروز چاره‌ای به‌جز انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران برای رفع عطش این مناطق وجود ندارد از برخی انتقادهای غیر کارشناسانه برای این پروژه انتقاد و بیان کرد: انتقادهایی که برخی از کارشناسان غیر مرتبط با حوزه آب درباره انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران مطرح می‌کنند؛ غیر کارشناسانه و بی‌دلیل است.

وی افزود: همین نظرات غیر کارشناسی کارشناسان غیر مرتبط سبب شده است تا امروز به تنش و بحران آب مواجه شویم و باید از خود بپرسیم که چرا امروز تأمین نیازهای آبی مردم کشور به معضل تبدیل شده است؟

پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه تا 30 سال قبل با انتقال آب بین حوضه‌ای مخالف بوده است بیان کرد: اما باید به این نکته توجه کنیم که امروز راهی به‌جز انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به داخل کشور وجود ندارد.

کردوانی با اشاره به اینکه کشورهای ساحلی در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر از آب این دو منبع خدادادی استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: باید به مخالفان این طرح‌ها گفت؛ چرا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؛ درحالی‌که در شمال و جنوب کشور ما از آن در حال استفاده هستند.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر برای تأمین منافع ملی ضروری و انکار ناشدنی است گفت: امروز در بسیاری از مناطق ایران آبی برای استفاده مردم نمانده است؛ درحالی‌که ارمنستان از این آب در بخش کشاورزی استفاده می‌کند.

آلودگی شدید آب خلیج فارس/بحران دیگری در راه است

چهره ماندگار کشور با بیان اینکه آب خلیج فارس امروز به‌شدت آلوده است گفت: شیخ‌نشین‌های عرب بحرینی و دولت آن لجن‌های خود را به خلیج فارس ریخته و سبب آلودگی آن شده‌اند.

کردوانی با اشاره به اینکه بحران آبی دیگری با آلودگی خلیج فارس در راه است خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید از آلودگی بیشتر خلیج فارس جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران نیز از آب خلیج فارس حق دارند خاطرنشان کرد: باید زمینه را فراهم کرد تا مردم ایران نیز از حقوق خود در استفاده از آب خلیج فارس استفاده کنند.

پدر علم کویر شناسی ایران حفر چاه‌های آب غیرمجاز یا اضافه برداشت از چاه‌های آب مجاز، سدسازی‌های بی‌رویه، استفاده نامناسب از منابع آبی در بخش کشاورزی و بهره‌وری بسیار پایی آب در این حوزه، توسعه بدون ضابطه صنایع آب بر در کشور به‌ویژه در مناطق کم‌آب و توسعه شهرها و مصرف بی‌رویه آب از سوی شهروندان را بخشی از عوامل دخیل در کم‌آبی موجود در کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه باید روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی و باغداری و الگوی کشت محصولات کشاورزی و باغی در کشور تغییر یابد بیان کرد: امروز به‌جای اینکه مانند گذشته به دنبال افزایش سطح زیر کشت در کشور باشیم؛ باید افزایش میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و باید مراقب بود که در این راه با سخت‌گیری‌های بی‌مورد همین تعداد محدود کشاورزان و بهره‌برداران دامی و کشاورزی را به مصرف‌کننده تبدیل نکنیم.

استاد برجسته علم کویر شناسی و جغرافیا در دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه میزان برداشت محصولات از هر هکتار زمین کشاورزی در کشورمان بسیار پایین‌تر از کشورهای پیشرفته دنیاست بیان کرد: درحالی‌که آلمان از هر هکتار زمین کشاورزی خود 14 تن گندم برداشت می‌کند؛ این میزان در کشورمان حدود سه تن است.

کردوانی با اشاره به اینکه سهم کشاورزی در استان‌های تهران و اصفهان به ترتیب 10 و 45 درصد است بیان کرد: در برخی از شهرهای کشور با ساخت سدهای بزرگ در حاشیه و اطراف آن، آب پشت این سدها را برای استفاده در چمن و فضای سبز صرف کردند؛ درحالی‌که کشت چمن جدای از مصرف بسیار بالای آب، سرطان‌زا بوده و سبب گرم شدن بیشتر زمین در شهرها نیز می‌شود.

وی با انتقاد از توسعه بدون ضابطه صنایع در کشور به‌عنوان یکی دیگر از عوامل کم‌آبی خاطرنشان کرد: نبود مدیریت صحیح سبب شد که آقایان مسئول پس از کشاورزی به دنبال توسعه بدون ضابطه صنعت بوده و صنایع آب بر در برخی مناطق کشور ایجاد شد.

تنها انتقال آب خلیج فارس صنایع مادر کشور را نجات می‌دهد

پدر علم کویر شناسی ایران با اشاره به اینکه توسعه بدون ضابطه صنایع در کشور علاوه بر تشدید کمبود آب سبب ایجاد خطر تعطیلی آن را نیز به دلیل کمبود آب موجود افزایش داده است خاطرنشان کرد: امروز منابع آبی موجود پاسخگوی صنایع بزرگی مانند گل گهر سیرجان، فولادسازی اردکان و برخی دیگر از کارخانه‌های فولاد و شرکت‌هایی نظیر مس سرچشمه و دیگر صنایع آب بر نبوده و کمبود آب فعالیت آن را دچار مشکل کرده است.

کردوانی با اشاره به اینکه صنایع موجود که امکانات و هزینه‌های بسیار زیادی برای ایجاد آن صرف شده است؛ برای ادامه حیات خود به آب نیاز دارند خاطرنشان کرد: امروز راهی به‌جز انتقال آب از خلیج فارس برای این واحدها وجود ندارد؛ چراکه میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در قحطی آب در معرض خطر تعطیلی است.

وی با بیان اینکه رویکرد توسعه شهرها در کشور و در اولویت‌ قرار گرفتن این هدف نیز به بحران آب در کشور دامن زده است بیان کرد: امروز اولویت توزیع منابع آبی به شهرها و شهرنشینان سبب شده که کشاورزان و تولیدکنندگان برای مصرف آب با مشکل مواجه شوند.