دستگیری حفارغیرمجاز امامزاده میر محمد روستای کرک

یدالله یحیی پور مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت : پس از اطلاع‌رسانی مخبرین محلی به نیروهای یگان حفاظت از آثار تاریخی گرمسار از انجام حفاری غیرمجاز در این امامزاده، ماموران نیروی انتظامی ایوانکی در محل مستقر شدند.

 

وی گفت: در حالی که حفار غیر مجاز متواری شده بود، ماموران با بررسی امامزاده در جریان قطع شدن سیم توری فلزی داخل امامزاده توسط هوابرش و حفاری کف امامزاده به عمق یک متر و با عرض 80 سانتی متر قرار گرفتند.

 

یحیی پور افزود: ماموران نیروی انتظامی با بررسی بیرون امامزاده و بازرسی از خودروی شخصی متهم، یک دستگاه هوابرش و آلات و ادوات حفاری از خودروی وی کشف و ضبط کردند.

 

 وی گفت: پرونده تشکیل شده به همراه آلات و ادوات حفاری به دادگاه عمومی بخش ایوانکی ارسال و مورد رسیدگی قضائی قرار گرفت و متهم به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

گفتنی است ؛ امامزاده میر محمد (ع) روستای کرک از جمله اثر تاریخی و فرهنگی است که با شماره 5645 در مورخ 25/12/80 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات مصوب 75) هرگونه عمل حفاری به قصد تحصیل اشیای تاریخی و فرهنگی و خرید و فروش آن، طبق ماده قانونی فوق جرم بوده و مرتکب ، علاوه بر ضبط اموال تاریخی (به نفع سازمان میراث فرهنگی)، مشمول مجازاتهای مقرر در ماده قانونی فوق(شش ماه تا سه سال حبس) خواهد شد.

 

چنانچه حفاری غیر مجاز در آثار تاریخی و فرهنگی (که ثبت در فهرست آثار ملی باشد)صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

 

استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر شناخته شده و با ارزش تاریخی 718 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.