مزاحمت تلفنی، عامل بیش از 90 درصد تماس‌ها با آتش‌نشانی سمنان

آتش‌پاد سوم سعید اسمعیل‌پور به مزاحمان تلفنی این سامانه اشاره و اظهار کرد: همکاران ما در این بخش به‌طور ۲۴ ساعته پاسخگوی تمامی تماس‌ها بوده و در زمان بروز حادثه به‌سرعت تیم‌های عملیاتی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به حوادث از لحاظ فنی کار بسیار پیچیده ای است افزود: این مهم نیازمند تمرکز، تخصص و تسلط کامل به مناطق مختلف شهر، تجهیزات و خودروهای آتش نشانی، اطلاع کامل از چگونگی وضعیت پرسنل ایستگاه‌های پنج گانه و بسیاری از موارد دیگر است.

 

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان با اشاره به حجم بالای تماس‌های غیر مرتبط و مزاحمین تلفنی که انرژی زیادی از متصدیان ۱۲۵ خواهد گرفت تصریح کرد: خوشبختانه با آموزش‌های و اطلاع‌رسانی‌های موثر از آمار تماس‌های بیهوده و مزاحم کاسته شده است. ضمن اینکه با توجه به حساسیت امر بعضی از مزاحمت‌های تلفنی از طریق واحد بازرسی و حقوقی سازمان آتش‌نشانی پی گیری شده و یا در حال پی‌گیری است.

 

وی تصریح کرد: برابر ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد مزاحمت کند به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

 

مدیر عامل سازمان آتش نشانی سمنان با اشاره به ضبط مکالمات در ستاد فرماندهی خاطرنشان کرد: کلیه تماس‌های ورودی به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی با تمامی جزئیات از قبیل روز، تاریخ و زمان در آن ثبت می‌شود و لذا مراتب قابل ارجاع به مراجع قضایی و انتظامی است.

این مقام مسئول افزود: ماموریت‌های کاذب به‌جز خستگی مفرط و ایجاد هزینه ماموریت و چشم انتظاری حادثه دیده و ایجاد خسارات مالی و جانی ناشی از آن چیزی را در پی نخواهد داشت از این رو به مزاحمان سامانه‌های فوریت توصیه می‌شود از تماس‌های مکرر و بی‌مورد جلوگیری کنند تا موجبات آسیب رساندن به شهروندان فراهم نشود.

وی در پایان از شهروندان سمنانی خواست تا آموزش‌های لازم درباره این خط تلفن را به فرزندان خود آموزش بدهند تا از مزاحمت‌های تلفنی این خط امدادی کاسته شود.