متهمان حادثه قطار سمنان آزاد می‌شوند

حمید درباغ عنبران ظهر پنج شنبه در بازدید میدانی نماینده مردم شاهرود و میامی از مجموعه راه آهن شمالشرق(۱) و بررسی سانحه قطار سمنان، با بیان اینکه کمیسیون سوانح هنوز هیچی نکته ای را اعلام نکرده است، ابراز داشت: نقص فنی، عوامل انسانی و ... همه حدس و گمان هایی است که درباره این ماجرا زده می شود.

وی افزود: هنوز کمیسیون عالی سوانح راه آهن دلیل این حادثه را مبنی بر مقصر بودن کسی ارائه نکرده است باید منتظر این بررسی ماند و تا آن موقع نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.

مدیرکل راه آهن شمالشرق(۱) در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم استراحت کافی راننده قطار تبریز هم ابراز داشت: اینگونه نیست، تمامی پرسنل راه آهن در سطح کشور تابع مقرراتی هستند که به آنها اجازه نمی دهد تحت استراحت در سیر باشند لذا این افراد در ایستگاه هایی موسوم به تشکیلاتی مدت استراحت و کار خود را تنظیم کرده و به خانه و یا محل کار باز می گردند.

درباغ عنبران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وجود کپسول آتش نشانی و چکش برای شکستن شیشه های قطار مسافربری در زمان بروز حادثه، گفت: دراین باره اطلاعی ندارم که قطار حادثه سمنان کپسول و چکش را داشته است یا خیر اما در برخی قطارهای ما مانند غزال و سیمرغ این امکانات وجود دارد اما گزارش ها حاکی از وجود کپسول آتش نشانی و استفاده آن در حادثه است.

وی درباره شائبه عدم آموزش دیدن ماموران قطار هم افزود: مدرک تخصصی به حضور در دانشگاه نیست، ماموران قطار همواره با گذراندن یک دوره یک ماه آموزشی در قطارهای محلی مجوز فعالیت می گیرند و مجوز سیر آنها نیز از سوی راه آهن پس از گذشت این دوره آموزشی صادر می شود.

مدیرکل راه آهن شمالشرق(۱) درباره سیستم ای تی سی نیز توضیح داد: این سیستم همان کنترل راه آهن و تردد قطارها است طبق آن که چراغ قرمز سیستم دستور توقف می دهد و همزمان برای کاربران پیغام توقف را ارسال می کند لذا قطار نیز با ابلاغ مامور کنترل از این دستور تبعیت می کند سپس راهبر می تواند مجوزهای حرکت قطار را از پایانه دریافت کرده و پس از درمیان گذاشتن دستورات لازمه با لوکوموتیوران می تواند قطار را از چراغ قرمز عبور دهد.

درباغ عنبرانی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا ارائه ۳۴۵خطا در مدت ۱۶۵ روز از فعالیت ای تی سی سمنان، صحت دارد یا خیر، گفت: در این باره باید گفت ما اداره کلی را در مجموعه راه آهن داریم که ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن نام دارد و مسائلی از این دست توسط این اداره کل در دست بررسی است لذا این صحبت ها را نه تکذیب می کنم و نه تائید.

وی افزود: این ادعا که قطار تبریز-مشهد در طول مسیر چند بار دچار خرابی شده بود، نیز قابل تائید نیست و این قطار هیچ توقفی به علت خرابی نداشته است.