بازدید
از مسجد تاریخانه دامغان امروز رایگان است

حسین خواجه بیدختی اظهار داشت: کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، پانزدهم دی سالروز ثبت این مسجد تاریخی در فهرست آثار ملی در سال 1310 را به‌عنوان «روز مسجد تاریخانه دامغان» نام‌گذاری کرده است.

وی افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، کارگاه خطاطی و نقاشی، اجرای موسیقی سنتی و اقامه نماز جماعت در محل مسجد تاریخانه از برنامه‌های گرامیداشت روز تاریخانه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به‌ضرورت اطلاع‌رسانی از اهمیت این بنای تاریخی در دامغان از سوی مسئولان و معتمدان مردم، افزود: بخشی از سخنان امام‌جمعه دامغان در بین دو نماز ظهر و عصر در رابطه با اهمیت تاریخانه و حفظ و حراست از این بنای تاریخی است.

به گزارش تسنیم مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی است و بنا به نوشته بعضی از کتب در زمان جلوس اولین خلیفه عباسی (سفاح) در سال 132 هجری قمری و یا سلطنت هارون‌الرشید در 170 هجری قمری ساخته‌ شده است.

نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل‌ شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است خدای خانه از اولین نمونه‌های مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل‌ دهنده است.

شهر دامغان که به روایتی پایتخت دوره اشکانیان بوده است یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در دوره‌های اولیه اسلامی است و مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر در خیابان ایستگاه راه‌آهن دامغان واقع‌ شده است.

حدود 12 قرن از ساخت و 85 سال از ثبت تاریخانه در فهرست آثار ملی می‌گذرد و این مجموعه همچنان میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است.