نیاز سالانه کشور به ۳۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی

داریوش جهان پیما بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای تولیدی داروهای دامی استان سمنان اظهار داشت: برای مهار بیماری تب برفکی سالانه به 26 تا 35 میلیون دوز واکسن این بیماری نیاز داریم.

وی با اشاره به تفاوت زیاد حداقل و حداکثر نیاز کشور به واکسن تب برفکی اضافه کرد: میزان نیاز کشور به واکسن تب برفکی بسته به شدت و ضعف شیوع این بیماری و شرایط آن متغیر است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیشتر واکسن‌های موردنیاز تب برفکی کشور در داخل کشور تولید می‌شود عنوان کرد: بخشی از این تولیدات نیز از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

جهان پیما با اشاره به ظرفیت بالای بالقوه موجود در استان سمنان برای تولید واکسن تب برفکی بیان کرد: واحدهای تولیدی داروهای دامی استان سمنان برای تولید این نوع از واکسن‌های دامی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا امروز 2 مرکز در کشور واکسن‌های تب برفکی تولید می‌کنند عنوان کرد: سمنان می‌تواند سومین استانی باشد که واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و می‌توان بتوانیم از فرآورده های موثر تولیدات دارویی استان سمنان در کنترل این بیماری ویروسی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تولید عمده واکسن‌های دامی تب برفکی کشور در مؤسسه سرم سازی رازی یادآور شد؛ وقفه تولید واکسن تب برفکی در این مؤسسه در سال گذشته سبب ایجاد مشکل کمبود واکسن این بیماری در کشور شده بود که ئاکسن تب برفکی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی وارد و این بیماری در خردادماه 95 کنترل شد.

جهان پیما با اشاره به سیاست این سازمان مبنی بر حمایت از واحدهای تولید داروهای دامی داخل کشور به منظور افزایش تولید این محصولات داروئی تصریح کرد: امروز این بیماری در سراسر کشور کنترل شده است و اپیدمی تب برفکی در کشور وجود ندارد. البته ممکن است مواردی از تب برفکی در کشور مشاهده شود.