پاسخگویی روزانه۸۲ فروندشناوربه سپاه درتنگه هرمز

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، بنا بر ماموریت تعریف شده برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین اقدامات روزمره این نیرو، رهگیری ناوگان های بیگانه حاضر در خلیج فارس است که طی آن، پاسداران حاضر در این منطقه، کار ثبت عبور و مرور شناورهای خارجی را برعهده دارند و همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند که خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند.

برهمین اساس کلیه ترددها در این منطقه اعم از شناورهای تجاری و نظامی که عبور بی ضرر از تنگه هرمز دارند، کنترل می شوند که این امر شامل تمامی ناوگروه‌های امریکایی از جمله ناوهای غول پیکر هواپیمابر آنها نیز خواهد شد.

در همین راستا سردار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اهمیت استراتژیک تنگه هرمز در عرصه بین المللی اظهار داشت: بنا بر گفته منابع بین المللی، ۴۰ درصد از نفت جهان از مسیر خلیج فارس و تنگه هرمز داد و ستد می‌شود که در این مسیر تمامی عبور و مرورها تحت نظارت کامل نیروی دریایی سپاه مستقر در تنگه هرمز صورت می گیرد.

وی با اشاره به عرض ۵۵ کیلومتری تنگه هرمز، گفت: مسیر تنگه هرمز یک مسیر رفت و یک مسیر برگشت است که مسیر رفت آن سمت سواحل ایران و مسیر برگشت نیز در سمت سواحل کشور عمان قرار گرفته دارد.

به گزارش فارس، در این محدوده هرشناوری در هر زمانی که وارد خلیج فارس شود، از طریق سیستم های شنود، یگان های شناوری، رهگیری با هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه های راداری رصد و شناسایی شده و تحت کنترل سپاه قرار می گیرد.

تنگسیری همچنین ضمن تاکید بر کنترل باند در مسیر رفت شناورها، اضهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی فقط کشور عمان قانون کنترل باند را اعمال می‌کرد ولی پس از انقلاب سپاه این کار را انجام می‌دهد.

تنگسیری ادامه داد: چه شناورهای نظامی و چه شناورهای غیرنظامی که وارد تنگه هرمز می‌شوند، به سؤالات ما جواب می‌دهند.

وی نیروی دریایی سپاه را حافظ تنگه هرمز دانست و تصریح کرد: حفاظت و حراست از تنگه هرمز به عهده سپاه است و پاسداران ما ورود بیگانگان و کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه راهبردی خلیج فارس از طریق تنگه هرمز را بصورت کامل کنترل می‌کنند.


گشت‌های دریایی سپاه در خلیج فارس

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به بکارگیری قایق‌های تندروی این نیرو در کنترل خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: قایق‌های تندرو از قابلیت‌هایی است که کشور ما دارد و افتخار سپاه نیز استفاده و بهره‌گیری از تجهیزات داخلی است.

تنگسیری با بیان اینکه ۱۹ جزیره ایرانی در خلیج فارس داریم، گفت: ۱۴ جزیره در استان هرمزگان، ۳ جزیره در بوشهر و ۲ استان در خوزستان وجود دارد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به میانگین عبور و مرور روزانه ۸۲ فروند کشتی از تنگه هرمز، خاطرنشان کرد: این تنگه یکی از تنگه‌های بسیار مهم و سوق الجیشی دنیاست و ما نیز طی رزمایش‌های مختلفی که در این تنگه داشتیم، اعلام کردیم تنگه هرمز برای کشورهای منطقه است و ما به دنبال امنیت این منطقه هستیم.

وی حضور شناورهای کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را موجب ناامنی و ایجاد مشکلات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: ما تا پیش از ورود ناو هواپیمابر آمریکا با سوخت اتمی، مشکلی مانند جلبکهای قرمز در منطقه نداشتیم ولی وجود این کشتی‌ها و ناوهای اتمی، مشکلاتی از این دست را برای خلیج فارس بوجود آورده‌اند.

تنگسیری همچنین حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را مخل امنیت دانست و هدف آنها از این حضور را فروش هرچه بیشتر تسلیحات و برهم زدن مناسبات بین کشورها ذکر کرد.

وی با بیان اینکه ما همواره به همسایگانمان در کشورهای اسلامی گفته‌ایم که به دنبال امنیت منطقه هستیم، تاکید کرد: البته ما اجازه نمی‌دهیم کسی به جزایر و تاسیسات ما در خلیج فارس آسیبی برساند.

همچنین سرهنگ حیدری فرمانده یگان موشک انداز سپاه در تنگه هرمز در خصوص نحوه رصد شناورهای حاضر در این منطقه اظهار داشت: ما از چندین نقطه شناورهایی که می‌خواهند به خلیج فارس وارد شوند را مورد شناسایی و رهگیری قرار می‌دهیم و پاسداران با تمام قدرت از تنگه هرمز دفاع خواهند کرد.

وی گفت: تمام شناورهایی که در بسیاری از کشورها حاضر به پاسخگویی نیستند، در تنگه هرمز به سپاه جواب پس می‌دهند.

به گزارش فارس، برای مثال، وقتی ناوهای آمریکایی وارد تنگه‌ها و کانال ها می شوند آن تنگه به مدت ۲۴ ساعت بسته می شود تا نیروهای آمریکایی به راحتی عبور کنند.

هیچ شناوری حق نزدیک شدن به این ناوها را ندارد به ویژه اگر آن ها تشخیص دهند که آن شناور، شناور نظامی است. اما این قانون نانوشته در "تنگه هرمز" معنایی ندارد چراکه جمهوری اسلامی ایران این حریم را قبول نداشته و البته آمریکاییها هم چاره ای جز گردن نهادن بر این واقعیت ندارند.